Ben je slachtoffer of maak je de keuze om waardevol te zijn?

Ben je slachtoffer of maak je de keuze om waardevol te zijn?

Consumenten zijn kritischer dan ooit omtrent vragen waarom en waaraan zij hun tijd en geld willen besteden. Een retailer kan zich niet langer alleen onderscheiden op product of dienst, het gaat steeds meer over de wijze waarop hij met klanten omgaat en hoe hij waarde creëert.

Vijf jaar geleden gingen we met het hele gezin naar de winkel of de stad, terwijl we tegenwoordig winkelen op elk moment van de dag via verschillende kanalen. Dit biedt kansen voor winkeliers om zich meer dan ooit te onderscheiden en een rol te spelen in het leven van de ‘24/7 shopping bewuste consument’.

De fysieke winkel is geen slachtoffer van de opkomst van online aanbieders. De vraag is waarom de consument nog naar hun winkel wil komen. Alles is op internet te bestellen, het is snel, goedkoop en ze leveren ook nog eens thuis. Maar en winkel kan andere waarde bieden en zelfs beide werelden integreren. Maggy’s Mode in Bunschoten is een succesvol voorbeeld van hoe fysiek en online elkaar versterkt.

Daar waar voor online aanbieders vooral prijs, snelheid en gemak belangrijke drijvers van verkoop zijn, zal voor veel fysieke winkels het succes afhangen van merk- en klantbeleving in hun winkel – al dan niet in combinatie met online aanwezigheid. Uiteindelijk gaat het er om of de consument de waarde, die jouw winkel te bieden heeft, herkent en erkent.

Onze stelling is: waarde is pas waarde als de klant bereid is er tijd en geld voor te betalen. Waarde uit zich onder andere in prijs/kwaliteit (budget versus high-end), gemak/ongemak, fun, beleving in de winkel, duurzaamheid, lokaal, community gedachte, exclusiviteit. Whole Foods Market, Bakkerij Goossens in Antwerpen en 2theLoo zijn voorbeelden van succesvolle retailers die inspelen op waarde voor de consument.

Vijf overwegingen om relevant te blijven:

  1. Wie zijn mijn belangrijkste klantengroepen? Je kunt niet iedereen bedienen.
  2. Welke beleving past bij deze klanten? Bedenk dat consumenten tijd en geld moeten willen besteden om juist deze beleving te willen ondergaan in plaats van op internet te kopen.
  3. Wat zijn de 3 belangrijkste klantwaarden die mijn winkel zou moeten bieden? Die combinatie van klantwaarden maakt dat je je als winkelier kunt onderscheiden.
  4. Hoe moeten deze klantwaarden fysiek vorm krijgen in de winkel? Denk aan inrichting, verlichting, kwaliteit van de medewerkers, enz.
  5. Tot slot, hoe kan het online kanaal mijn fysieke winkel optimaal ondersteunen? Maak gebruik van virale mogelijkheden om je winkel te versterken.

 

Succesvolle retailers – van wereldspelers tot aan de detaillist om de hoek – laten zien dat keuzes voor wie je wat, op welk moment, via welk kanaal, welk waarde biedt noodzakelijk zijn om deze nieuwe wereld te veroveren. Welke keuzes maak jij?

Dit artikel is gepubliceerd op de blogsite Shopper Marketing Update.