Design Thinking is voor iedereen

Design Thinking is voor iedereen

Design Thinking. Het is al een hele tijd in opmars en toch zijn er nog veel bedrijven die zich laten afschrikken door te denken als een designer. Nergens voor nodig. Sterker nog, een Design Thinking training helpt teams in jouw organisatie leren om beter samen te werken, bevordert de creativiteit en focust zich op een bepaald doel en resultaat, wat nodig is voor een geolied innovatieproces.

De opmars van Design Thinking

Design ThinkingWaarom krijgt het nu ineens zoveel aandacht? We komen erachter dat een hectische, onvoorspelbare wereld een andere aanpak vereist om producten & diensten te ontwikkelen. Complexe vraagstukken (zgn. ‘wicked problems’) kun je niet in een stap-voor-stap manier oplossen en vragen om creativiteit, veel ideeën, allerlei mogelijkheden testen en beginnen bij de klant (de klant centraal stellen). Want iedereen heeft maar een stukje van de puzzel.

Bij de Design Thinking methode staat altijd de klant of gebruiker centraal. Ook jij kan ‘denken als een designer’:

  • Iedereen is creatief
  • Complexe vraagstukken kun je het best samen oplossen
  • Creatieve organisaties zijn meer wendbaar

Het gedachtegoed van Design Thinking bestaat al sinds 1991 en komt uit de koker van Tim Brown (Ideo). Het is een manier van denken en kan op veel plekken in de organisatie worden ingezet. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen en verbeteren van producten & diensten of klantervaringen. Het beste kun je Design Thinking toepassen aan het begin van de innovatiecyclus. Kies dus voor een project dat nog in de kinderschoenen staat of een die je helemaal op z’n kop wilt zetten. En vergeet niet dat het allemaal draait om leren en samen jullie innovatiestrategie tot uitvoering brengen.

 

Wat levert design thinking op bij innovatie?

Design thinking raakt iedereen. Het is eenvoudig in de praktijk te brengen en je leert snel. Gewoon door te doen. Je denkt daarbij als een designer in plaats van een een expert die exact weet wat wel / niet werkt. Bovendien sluit het aan op lean denken: als je weet hoe het probleem van de klant eruit ziet, kun je het ook zo efficient mogelijk oplossen. Het helpt enorm als er een aantal ambassadeurs in je organisatie rondlopen die een design thinking workshop kunnen geven over Design Thinking en hen weet te enthousiasmeren.

 

De vijf fasen van Design Thinking (EDIPT)

In de theorie worden vaak de volgende vijf fasen van Design Thinking gebruikt.

  1. Empathy: dit is het belangrijkste onderdeel van Design Thinking. Begrijpen wat (potentiële) klanten willen, voelen, ervaren door met ze in gesprek te gaan.
  2. Define: wat betekent wat klanten zeggen? Wat is het probleem of grootste uitdaging die ze hebben.
  3. Ideate: Zodra je in beeld hebt wat het probleem is / kansen die je ziet, is het tijd om te starten met ideeën genereren.
  4. Prototype: kom zo snel mogelijk tot een prototype, en zo goedkoop mogelijk. Maak het niet té perfect. Je wil zo snel mogelijk feedback van klanten hebben of het aanslaat.
  5. Test: Haal feedback op over je prototype. Experimenteer in de praktijk. Ga niet in de verdediging, maar leer van wat klanten zeggen.

 

 

Van links naar rechts en weer terug

Design Thinking is geen linear proces. Je moet open staan voor ideeën van anderen. Schrik dus niet als je voor de derde keer terug moet naar de tekentafel. Zie Design Thinking als een levend laboratorium – het design thinking lab – waar je in de praktijk mét (kennis over jouw) klanten ontwikkeld en je gedachten bijstelt.

Fan van design thinking of niet, bij BRIL innovatie gaat het erom dat jij er in de praktijk iets mee kan. Daarom hebben wij de Design Thinking methodiek een beetje simpeler gemaakt:

  • Stap 1. Complexiteit toevoegen (prikkel)
  • Stap 2. Formuleer je uitdaging, met wie kun je samenwerken
  • Stap 3. Groot denken, klein beginnen: experimenteren
  • Stap 4. Kennis delen

 

Proberen?

Of je nu kiest voor een korte Design Sprint of experimenteren, in beide gevallen weet je heel snel of een innovatie levensvatbaar is. Dit kan een mooie eerste stap zijn om te proeven van de Design Thinking methode en zo een echte Design Thinking expert te worden. Wil je meer weten over hoe je Design Thinking in jouw praktijk kan toepassen? Neem dan gerust contact met ons op.