Een wendbare organisatie? Omarm de sterktes van Millennials.

Een wendbare organisatie? Omarm de sterktes van Millennials.

Ondernemerschap & creativiteit: Laat je organisatie experimenteren!

 

Ze zijn lui, niet loyaal naar hun werkgever en zijn de gehele dag met hun mobiele telefoon in de weer….. voor velen is dit nog steeds het beeld van de misunderstood generatie, de generatie Y, ook wel de Millennials genoemd. Diverse onderzoeken tonen aan dat de vooroordelen niet op feiten gestoeld zijn en dat het gedrag, de waarden, de mindset het gevolg zijn van sociale en generationele krachten zoals technologische en economische ontwikkelingen. Dus is het gedrag van deze generatie niet geheel functioneel aan de wereld waarin geleefd wordt en zijn zij niet juist de generatie die ondernemingen kunnen doen kantelen naar een toekomstbestendige en wendbare organisatie?

 

Uit het millennial onderzoek van Deloitte blijkt dat deze generatie naar ruimte zoekt om ondernemerschap en creativiteit te tonen. 78% van de Millennials wordt zelfs in hun keuze voor werkgever sterk beïnvloed door de innovativiteit van een organisatie, maar de meesten zeggen dat hun huidige werkgever ze niet aanmoedigt om creatief te denken. Tweederde vindt zelfs dat de grootste barrière om te innoveren bij het management ligt. Het al meer dan een eeuw oude Tayloriaanse managementprincipe is nog steeds de heersende stijl van leidinggeven, dat vaak gekenmerkt wordt door het command & control principe om zo min mogelijk risico’s te nemen. Ook zie je de neiging om vast te houden aan bestaande producten, diensten en manieren van werken, en de angst om echt samen te werken met andere bedrijven (om niet te spreken van samenwerking met zogenaamde ‘concurrenten’). Daarnaast zijn er ook organisationele barrières die creativiteit en innovatief denken tegenhouden, denk aan slechte interne communicatie, gebrek aan een processen die innovatie aanmoedigen en een matige organisatiestructuur. We weten allemaal dat deze organisatie- en managementprincipes het niet meer gaan redden in een wereld van continue verandering en dat innovatie het nieuwe toverwoord is.

 

Maar hoe kun je als organisatie (met succesvolle wortels in de vorige eeuw) een innovatieve cultuur aanmoedigen die de groei en het succes van de organisatie blijft drijven? Hoe creëer je mogelijkheden voor individuen om nieuwe waarde te ontsluiten? En kun je dan niet gebruik maken van de creativiteit en ondernemerschap van de Millennials zonder dat je grote risico’s als organisatie loopt en de controle verliest? Ons korte antwoord is “JA, je kunt de organisatie innovatie laten ademen door te experimenteren”. Voorwaarden zijn experimenten met kleine budgetten, beperkte tijd, weinig risico en waarbij continue leren het belangrijkste anker is”.

 

Meer weten? BRIL helpt haar klanten om innovatie een plek in de organisatie te geven die het verdient.

 

Met een bijdrage van Erwin Jansen, onderzoek: een nieuw tijdperk vereist andere talenten (verwacht september 2015)