Goed verandermanagement begint met een sterk verhaal

Goed verandermanagement begint met een sterk verhaal

Bij verandermanagement streven we eigenlijk altijd naar succes. Bijvoorbeeld: “We willen als bedrijf innovatiever worden!” of “We willen niet langer denken in producten, maar vanuit wat er zich in de hoofden van de klant afspeelt.” Hoe vaak eindigt deze wens niet met de boodschap: “Dus, laten we de cultuur van onze organisatie aanpakken.” Een change management expert of veranderkundige wordt ingevlogen om dit project te trekken. Het veranderplan wordt opgesteld (vaak top-down bedacht, van bovenaf opgelegd) en de veranderstrategie ingezet. Maar een organisatiecultuur veranderen doe je niet zomaar. Regels en menselijk gedrag zijn namelijk diepgeworteld. Enerzijds houden we eigenlijk helemaal niet zo van verandering. Sterker nog, we belonen onszelf met vaste patronen als bepaald gedrag in het verleden herhaaldelijk positieve resultaten opleverde. Het brein maakt dan verkorte wegen aan, zodat we niet meer hoeven na te denken als we voor dezelfde uitdaging staan. Anderzijds wordt wel van ons verwacht dat we creatief en innovatief zijn. En daar knelt het. Veranderen betekent dingen op een andere manier doen dan we gewend zijn.

Van een goed verhaal naar een veranderstrategie

Het is onze overtuiging dat iedereen het wel in zich heeft om innovatief te zijn. De bedrijfscultuur veranderen doe je niet zomaar. De grootste les die wij willen meegeven bij het opzetten van een verandertraject is om een werkomgeving neer te zetten waarin mensen kunnen groeien, waar continu verbeteren aan de orde van de dag is, en je van praten naar doen gaat! Goed verandermanagement begint daarom met een goed verhaal. Want een goed veranderverhaal zet de boel in beweging en werkt als een soort van kompas om koers te houden.

1. Welke verandering is op komst?
2. Waarom is verandering nú nodig?
3. Wie is er bij betrokken?

Nadat de stip op de horizon bepaald is, is het tijd om de weg te bewandelen. Hoe je daar invulling aan geeft noemen we ook wel de veranderstrategie. Vele goeroes op het gebied van change management hebben handzame denkramen ontwikkeld die veranderstrategieën typeren. Zoek maar eens op ‘verandermanagement’ en ‘John Kotter’, Léon de Caluwé’, of ‘Jaap Boonstra’ . Één onderdeel hebben ze allemaal in het vizier en mag zeker niet vergeten worden: betrek medewerkers bij het proces van veranderingsmanagement. Want verandermanagement is allang niet meer voorbehouden aan management in een ivoren toren. Formuleer daarom een innovatiestijl die past bij jouw organisatie.

Leiderschapsstijl die organisatieverandering bevordert

Leidinggeven aan verandering kan op vele manieren. Herminia Ibarra (INSEAD) maakt een treffende vergelijking tussen wat zij noemt ‘hubs & bridges’. Sta eens kort stil bij de vraag wat jouw leiderschapsstijl typeert. Past die wel bij de voorgenomen verandering? Heb je de neiging er bovenop te zitten en allerlei rollen en taken toe te wijzen aan medewerkers? Stuur je bij door wekelijks het veranderdashboard (met waarschijnlijk veel oranje stoplichten) te checken ? Of ben je meer iemand die verbindingen legt tussen medewerkers en hun doelen afstemt op het veranderdoel? Om succesvol te veranderen dient de leider van morgen de volgende competenties te bezitten.

verandermanagement

 

Durf jij de verandering aan?

Word jij de change management expert in jouw organisatie die organisatieverandering van de grond krijgt of continu verbeteren als brandstof ziet van de innovatiemotor? Bedenk goed welke leiderschapsstijl bij jullie uitdaging past en laat je inspireren. Breng het verandervermogen van jouw organisatie in kaart met onze scan om de veranderkracht te meten. Neem gerust contact met ons op.