Laat jouw organisatie excelleren dankzij een gezonde groeistrategie!

Laat jouw organisatie excelleren dankzij een gezonde groeistrategie!

Groeistrategie

Is de steeds groter wordende concurrentie een blok aan je been? Wil je failliet gaan of niet?! De kans is groot dat je er voor kiest om te willen groeien. Dan is het zaak om te ontdekken welke mogelijkheden jouw organisatie heeft om deze groei te kunnen maken. Het is belangrijk om niet zomaar iets te doen. Je moet van te voren goed bedenken wat jouw doelen zijn en vooral waar je klanten waarde aan hechten. Een groeistrategie biedt de helpende hand!

 

Wat is een groeistrategie?

Een groeistrategie is een plan die jouw organisatie helpt richting te geven aan het groeien binnen jouw branche. Groeien kun je op verschillende manieren doen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, het aanpassen van bestaande producten en diensten maar ook het aanspreken van nieuwe doelgroepen of het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Bij een groeistrategie draait het om het zoeken naar nieuwe business voor jouw organisatie.

 

Waarom heb ik een groeistrategie nodig?

We leven in een tijd waarin markten ontzettend snel veranderen. Het is dus belangrijk om mee te bewegen en niet stil te staan. Dit doe je door te innoveren. Met behulp van een groeistrategie kun je jouw markt verrassen met een geheel andere aanpak. Een nieuwe aanpak naast jouw lopende activiteiten. Met de introductie van nieuwe producten of diensten is het mogelijk om groei te realiseren. Dankzij een groeistrategie help je jouw organisatie, het woord zegt het al, op een strategische manier groeien.

 

Hoe geef je jouw strategie vorm?

Wanneer je aan de slag gaat met een groeistrategie is het belangrijk om allereerst te kijken hoe je jouw klanten nog beter kan helpen. Hierbij kan een klantenonderzoek je helpen om de klantwaarde te ontdekken. Bij klantwaarde gaat over het product/dienst (‘wat krijg ik?’) en de service (‘hoe krijg ik het?’) ten opzichte van de prijs (‘wat betaal ik ervoor?’). Op basis van het klantenonderzoek ontdek je waar jouw klanten waarde aan hechten. Vervolgens zoek je middels de Blue Ocean Strategy hoe jouw organisatie zich van de concurrenten kan onderscheiden op basis van deze klantwaarde. De Blue Ocean Strategy vergelijkt de waardepropositie van jouw bedrijf met twee of drie van jouw grootste concurrenten. Tot slot geef je jouw innovaties de juiste richting met een innovatiestrategie. Door deze stappen te doorlopen achterhaal je dus de ruimte binnen jouw branche waarin jij kan groeien.

 

Wakker innovatie aan met BRIL innovatie

Bij het vormgeven van jouw groeistrategie is zoals eerder gezegd innoveren van belang, want wanneer je niet innoveert sta je stil. Kom dus in beweging en wakker innovatie binnen jouw organisatie aan! Creëer een echte innovatiecultuur met het innovatielab. Ga vandaag nog aan de slag! Kun je wel wat hulp gebruiken van onze innovatie specialisten om jouw organisatie op het gebied van innovatie vorm te geven? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.