Komt de nieuwe manager uit de 3Dprinter?

Komt de nieuwe manager uit de 3Dprinter?

Gepersonaliseerde chocoladebonbons uitprinten behoort al tot de mogelijkheden van deze tijd, de eerste gebouwen worden op ware grootte 3D geprint en de eerste testen om maaltijden te printen voor mensen met slik- en kauwproblemen is ook al een feit. En over niet al te lange tijd printen we onze eigen kleding. In de gentechnologie is ook al het onmogelijke mogelijk gemaakt: citroenen kweken aan perenbomen en algen transformeren in diesel is al werkelijkheid. De geheimen van ons DNA zijn al ontrafelt, dus hoe ver is het van de werkelijkheid vandaan dat we in de toekomst onze eigen manager printen? Technologische ontwikkelingen gaan snel en sneller dan we verwachten. Ze hebben een grote impact en zorgen ervoor dat organisaties daarop moeten inspelen. Maar zien organisaties dit ook en acteren ze daarnaar?

Mensen zijn van nature bang voor technologie. Een angst die voortkomt uit automatisering en gedreven wordt door het idee dat door de snelle technologische vooruitgang steeds meer banen overbodig zullen zijn. Cruciaal om te beseffen is echter dat deze ontwrichtende werking van technologie tevens progressie is. Neem bijvoorbeeld de eerste stoomtrein. Nadat het spoor aangelegd was en de trein talloze, probleemloze ritten gemaakt had, aarzelde men nog altijd aan boord te stappen. De technologische progressie die de stoomtrein teweeg bracht is duidelijk, in tegenstelling tot de banen en branches die eronder leden. Paardenfokkers en distributiediensten hadden het financieel zwaar te verduren. Goederen en diensten die de markt voor decennia domineerden, werden door de commercialisering van treinen overbodig.

Uit ons meest recente onderzoek onder 130 Nederlandse bedrijven blijkt dat organisaties verschillende technologische ontwikkelingen herkennen, 98% geeft aan dat technologische ontwikkelingen leidt tot nieuwe uitdagingen voor de organisatie. De impact en de snelheid van deze ontwikkelingen worden echter vaak onderschat. Iets meer dan de helft van de organisaties verwachten niet dat technologische ontwikkelingen een bedreiging zijn voor het voorbestaan van huidige werkzaamheden. Terwijl er de laatste jaren genoeg voorbeelden gepasseerd zijn van innovatieve bedrijven (Airbnb, Uber, Facebook, Ryanair) waar technologie een grote rol speelde en andere bedrijven opeens in een andere wereld plaatsten.

Inzoomend op een andere trend in technologie, social media en big data zorgt ervoor dat klanten een steeds centrale rol innemen binnen organisaties. We gebruiken het om te communiceren, om onze verkoop te verhogen en om op de hoogte te blijven van marktontwikkelingen. Kortom we kunnen klanten laten meedenken, we kunnen ze volgen, analyseren, begrijpen, maar ook beïnvloeden. Het opvallende is dat slechts 59,2% van de organisaties in ons onderzoek social media veelvuldig inzetten en dat daarmee een aanzienlijke groep (iets meer dan 40%) aangeeft social media nog niet of weinig te gebruiken. Als je het dan hebt over verschillen tussen de fysieke en virtuele wereld, dan geeft ruim 50% van de organisaties aan dat fysiek en virtueel zich niet snel zullen vermengen.

De wereld is blijvend veranderd en zal blijven veranderen. Technologische ontwikkelingen dragen daar sterk aan bij. Organisaties zullen daarop moeten schakelen om in de toekomst succesvol te kunnen blijven. Innoveren is daarbij een belangrijke competentie van de organisatie en haar medewerkers, om wendbaar te blijven en succes naar de toekomst te garanderen.

 

Nieuwsgierig naar hoe wij onze klanten leren innoveren? Mail ons op innoveer@brilinnovatie.nl

 

Met een bijdrage van Erwin Jansen, onderzoek: een nieuw tijdperk vereist andere talenten