Tijd voor zelfreflectie, advies in 2015

Tijd voor zelfreflectie, advies in 2015

Reorganisaties, bezuinigingen, ontslagen en zelfs faillisementen. Ook de wereld van de adviseur verandert. Nieuwe, snelle en innovatieve sneakerbureaus veroveren de markt. Hoe relevant zijn de traditionele adviesbureaus nog? Wat zijn de elementen van advies in 2015? Die vraag heb ik de markt (adviesklanten) gesteld in opdracht van BRIL | Business Innovation Architects.

 

De wereld is dynamisch en uitdagend 

De advieswereld anno 2014 kenmerkt zich door kleinere budgetten, kleinere adviestrajecten, een verhoogd kennisniveau binnen organisaties zelf en de urgentie om onderscheidende meerwaarde. Om hier als adviesbureau mee om te gaan zijn een aantal ontwikkelingen zichtbaar:

  • – afslanken naar een kleiner bureau om flexibel en innovatief te blijven;
  • – het aanbrengen van een sterkere focus op vakgebied of doelgroep;
  • – het zoeken naar vernieuwende samenwerkingsvormen;
  • – maar ook het aanbieden van laagdrempelige adviesproducten;
  • – het bundelen van o.a. kennis, frameworks, analyses in technologische oplossingen.

Kleinere doordachte adviesbureaus, met niet traditionele businessmodellen (een andere organisatieopbouw en kostenstructuur) worden door klanten steeds vaker geaccepteerd naast de grote adviesbureaus zoals McKinsey, BCG en Ernst & Young. De klant is kritischer, vraagt om transparantie, heldere ideeën, innovatieve businessmodellen en een continue waardetoevoeging. Het samen met de klant vormgeven van advies (cocreatie) is daarbij een belangrijk uitgangspunt.

 

Zichtbaarheid is noodzakelijk

De keuze voor een adviesbureau wordt gemaakt op basis van reputatie in de markt, persoonlijke ervaring en proven track record (referenties). Hierbij zorgt het persoonlijke netwerk van de klant (collega’s, collega bedrijven, bedrijfsverenigingen en business schools) voor de keuze van het te kiezen adviesbureau. Vanuit het adviesbureau gezien is Personal Branding van de adviseur van wezenlijk belang, hij heeft een titel, hij staat op de bune (colleges en congressen) en hij publiceert (free is magic). Het gaat over geloofwaardigheid: waarom zou je als adviseur ingeschakeld worden als je nooit iets over je vakgebied schrijft? Naast een goede Personal Branding is het optrekken van adviesbureaus of zelfstandigen binnen allianties steeds meer een geaccepteerde vorm binnen de advieswereld. Basisvoorwaarde is wel dat allianties een eenduidige heldere filosofie uitdragen.

 

Waarde wordt beloond 

Op dit moment zit het uurtje-factuurtje verdienmodel van traditionele consultancy nog erg diep geworteld bij adviesbureaus, maar ook bij hun klanten. Alternatieven focussen zich op advies in abonnementsvorm of fixed fees al dan niet aangevuld met een tevredenheidsfee. Met de transitie naar ‘meer relevante waarde’ en alternatieve vernieuwende adviesproducten zullen ook nieuwe business modellen ontstaan.

 

Benieuwd hoe BRIL hierop reflecteert? www.brilinnovatie.nl 

 

Geschreven door Erwin Jansen.