Wat kiest u? Shop of shoppen?

Wat kiest u? Shop of shoppen?

Een willekeurige donderdag in mijn leven als drukke, werkende moeder. Donderdagmorgen. Mijn wekker gaat. Half zeven, tijd om op te staan. Douchen, kinderen aankleden, tafel dekken, brood smeren en tas inpakken voor het kinderdagverblijf. Nog even afstemmen met manlief wie de kinderen wegbrengt, wie ze ophaalt en wat er op het menu van vanavond staat. Help, niet voldoende eten in huis, dat wordt tussendoor of net voor het ophalen van de kinderen even een snelle boodschap.

Eenmaal op kantoor begint mijn werkdag, vandaag twee deadlines dus snel aan het werk. Zo rond half twaalf begint mijn maag te knorren. Ik besluit alvast lunch te gaan halen. Op weg naar de winkel, zie ik in de etalage van de H&M een leuk jurkje hangen voor mijn oudste dochter. Ik maak snel een foto, zodat ik het later in de webshop kan terugvinden. Tijdens de lunch bedenk ik dat ik nog twee uur heb om de eerste deadline te halen. Dus snel een boterham en weer verder.
’s Avonds op de bank besluiten mijn man en ik om komend weekend een dagje erop uit te trekken. Misschien gaan we wel weer eens ouderwets een dagje naar de stad? Of toch maar niet?

Mijn favoriete kledingwinkel

Dat is niet zomaar. Deze winkelier weet wie ik ben als klant, wat mijn behoeftes zijn en wat ik belangrijk vind. Ze zorgt ervoor dat haar doelgroep zich met haar winkel kan identificeren en biedt waarden die niet te krijgen zijn via een webshop. Denk bijvoorbeeld aan het herkennen en kennen van haar klanten (bij naam en behoeftes), eerlijk advies en suggesties die bij die specifieke klant passen en persoonlijke aandacht in de winkel. Maar ook thema-avonden voor vaste klanten met modeshows en een extra avondopenstelling. Daarnaast zorgt ze dat het virale kanaal haar winkelconcept versterkt. Dus geen webshop, maar wel een eigen facebookpagina waar tips, nieuws en speciale aanbiedingen geboden worden. Tevens wordt voor de nieuwe collectie input gevraagd aan de community. Ik voel me onderdeel van deze speciale community en heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van mijn favoriete winkel. Dit alles maakt dat ik in deze winkel mijn kleding koop, ondanks dat ik weet dat ik meer moet betalen. Ik ben bereid om dit te doen, omdat deze kledingwinkel meer is dan alleen het kledingstuk.

 

De consument verandert

Ik hoor u denken, jemig wat een drukte en een haast, fysiek winkelen is voor deze mevrouw geen optie meer. Niets is minder waar. Waarom zou ik naar een winkel gaan? Alles is op internet te bestellen. Het is snel, vaak goedkoper en ze leveren het ook nog eens bij mij thuis. Maar ik ben niet alleen maar die moeder van twee kinderen, die ook nog een drukke baan wil hebben en haar aankopen zoveel mogelijk via het internet doet. Ik ben ook een vrouw die van winkelen houdt en enthousiast wordt als ze op zaterdag in haar favoriete kledingwinkel in het dorp, gewezen wordt op dat nieuwe jasje dat echt iets voor haar is. Voor mij en vele anderen is weinig tijd een gegeven, maar uiteindelijk gaat het erom hoe wij dat schaarse goed willen inzetten.

U denkt nu, ja maar…het gaat slecht in Nederland, in de detailhandel gaat het nog slechter, internet is goedkoper, werkeloosheid, mensen hebben minder te besteden, ze houden hun hand op de knip. Allemaal waar, maar we praten hier niet over een crisis die wel weer overwaait, de wereld is veranderd! Globalisering, technologische ontwikkelingen, digitalisering en sociale netwerken zorgen ervoor dat het nooit meer wordt als eerst. De consument is veranderd en heeft geld te besteden. Zowel de rijke consument, als de minder bedeelde consument. Wat ze gemeen hebben is dat zij allemaal kritisch zijn over hoe en waaraan zij hun tijd en geld besteden.

Vergaat de wereld dan voor de fysieke detailhandel? Nee. Bedenk dat we het er vroeger (lees vijf jaar geleden) over hadden om op zaterdag met het hele gezin naar de winkel of de stad te gaan, terwijl we tegenwoordig winkelen op elk moment van de dag via verschillende kanalen. Winkelen is een dynamisch proces geworden. De mogelijkheden voor winkeliers om een rol te spelen in het winkelend leven van de consument, fysiek en viraal, zijn enorm. Dit biedt winkeliers kansen om zich, meer dan ooit, te onderscheiden in de ogen van de nieuwe consument.

U als winkelier heeft toekomst, mits u bereid bent om die nieuwe ondernemer te zijn die met de consument meeverandert. Bedenk voor wie je wat (welke producten, diensten en beleving), op welk moment, via welk kanaal aan waarde biedt. En let wel, waarde is pas waarde als uw klant bereid is daarvoor te betalen. Wat kiest u? Shop of shoppen?

Deze blog is ook terug te vinden op de Blog Detailhandel van Rabobank.