Alles is meetbaar. De digitalisering zorgt er bijvoorbeeld voor dat we vrijwel alles kunnen aflezen van onze smartphone. Van het aantal stappen per dag en onze persoonlijke slaapcyclus tot aan de ideale route en reistijd naar ons werk. Veel organisaties maken gebruik van deze nieuwe mogelijkheden. U kunt precies achterhalen waar de behoefte zit van iedere klant, maar ook waar de inefficiënties zitten binnen het bedrijf. Door deze grotere transparantie en door de steeds sterkere drang naar controle maken bestuurders meer dan ooit gebruik van kpi’s. Kpi’s zijn kengetallen, waaruit u de voortgang van het bedrijf kunt aflezen.
Ontdek de voordelen van besturen met kpi’s:
Er bestaat ook een keerzijde wanneer uw bedrijf te standvastig en krampachtig gebruik maakt van kpi’s. Kpi’s zijn weliswaar belangrijk om te bepalen waar het bedrijf staat, maar te veel en alleen maar sturen op kpi’s leidt tot minder waarde voor de klant en dus minder waarde voor de organisatie. Enkele nadelen van het besturen met kpi’s:
Kpi’s vertellen waar de organisatie staat. Sturing van de organisatie vindt niet alleen plaats op basis van kpi’s. Door de veranderende wereld moet het management van de toekomst zich vandaag nog aanpassen. In deze veranderende wereld is controle erg belangrijk. Net als ruimte voor experimenten voor werknemers, zodat zij echt waarde toevoegen voor klanten, henzelf, de organisatie en de maatschappij.
Leid uw organisatie van gemiddelde prestaties naar exceptionele prestaties. BRIL leert veilig experimenteren. Wij helpen u graag.