Leer innoveren: vier concrete tips!
Het vergroten van het innovatief vermogen is voor organisaties noodzakelijk om succesvol te kunnen blijven in continu bewegende marktomstandigheden. Maar veel bedrijven weten niet hoe om te gaan met de paradox, aldus onze BRIL-collega Professor Dr. Toni Sfirtsis in het FD. Aan de ene kant focussen organisaties op lange termijn op innovatie, aan de andere kant wil men op korte termijn geld blijven verdienen.
Een experimenteer-benadering lijkt deze worsteling te verlichten. Door van experimenteren een kerncompetentie te maken wordt structureel het innovatief vermogen vergroot. Verschillende organisaties, van Marks & Spencer tot aan Friesland Campina, hebben al laten zien dat deze manier van innoveren zeer succesvol is. Intuit is bijvoorbeeld als organisatie geëvolueerd van standaard leverancier van financiële software tot een ware innovator in de manier hoe mensen hun persoonlijke financiën managen.
Vier tips voor een groter innovatief vermogen
Tip 1: Houd het klein en jaag creativiteit aan
Tip 2: Betrek minimaal 1 klant en maak ze ambassadeur
Tip 3: Benoem een divers team en benut de maximale denkkracht
Tip 4: Evalueer systematisch en leer innoveren
Stel jezelf de vraag wanneer een experiment geslaagd is. Is dat wanneer het experiment werkt en uitgerold kan worden door de organisatie? Of is het ook succesvol als we concluderen dat iets niet werkt, maar we wel aanwijzingen hebben hoe het anders moet? Dan ben je aan de slag met innovatief vermogen vergroten.
Stel je eens voor dat je bij een revalidatiekliniek werkt en bedenkt dat het wel eens zeer waardevol zou kunnen zijn voor nieuwe patiënten om ervaringen te delen met huidige revalidanten. In het experiment organiseer je een tweetal bijeenkomsten waarin deze twee groepen elkaar ontmoeten en kunnen praten over verschillende onderwerpen. Uit het experiment blijkt dat praatsessies niet zo aanslaan. Heeft het experiment dan gefaald? Ons motto is dat elk experiment per definitie geslaagd is, mits daarvan geleerd wordt. Het is niet erg om te concluderen dat je aannames die je vooraf had niet blijken te kloppen. Als er maar systematisch op geëvalueerd wordt. Stel jezelf de vraag waarom deze aannames niet juist waren. Uit het experiment zouden aanwijzingen kunnen komen dat de rondleiding door de kliniek door huidige revalidanten om nieuwe patiënten wegwijs te maken en een praatje te maken over het proces dat zij hebben doorgemaakt sterk bijdraagt aan de klanttevredenheid. Een nieuw experiment is geboren. Als bij elk experiment het uitgangspunt is om ervan te leren, dan is elk experiment geslaagd en wordt innovatie een kerncompetentie van de organisatie.
Onze conclusie hieruit is: Pak dat ene leuke idee op en start een klein innovatie-experiment!
Wilt u concreet aan de slag met het vergroten van uw innovatief vermogen? BRIL innovatie helpt organisaties in het opzetten van hun eigen experimenteer-benadering en het introduceren van hun innovatielab. De ideeën die uit voortvloeien kun je met behulp van het innovatieplatform in goede banen leiden.