Home » Blog

Innovatie artikelen

Brainstormen en innovatie: handleiding om innovatief te denken en te doen

HO! Innoveren is zo makkelijk nog niet en met ruimte geven alleen kom je er niet. Intrinsieke motivatie als basismotor? Hmmm, we wish!…maar hoe zit het dan met de overvolle agenda’s, klanten die om aandacht vragen, werk wat vandaag gedaan moet worden,…? En vergeet niet dat brainstormen niet gelijk staat aan innoveren.

Leiding geven aan innovatie moeilijk? Ontdek het geheim van innovatief leiderschap

Leiding geven aan innovatie is niet makkelijk, zelfs niet voor doorgewinterde innovatiemanagers, projectmanagers en directeuren. Wat maakt het zo’n grote uitdaging? Innovatie bekent: iets op een andere manier doen mét meer resultaat. Tijdens een innovatietraject krijg je te maken met drempels die je moet overwinnen. Innovatie is onzeker, onvoorspelbaar en onnatuurlijk. Toch kun jij leiding geven aan het innovatieproces.

Aandachtsspanne van een goudvis? Wat zijn infographics en hoe zet je ze in om snel een boodschap over te brengen?

Innovaties in technologie en de ontwikkeling van het internet hebben het aanbod van content flink gebootst. Waarbij vroeger de tijd genomen werd om de krant te lezen, verkondigen millennials te pas en te onpas dat ze geen geduld hebben voor tijdrovende details of lange redeneringen. Met een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden (dat is 1 seconde minder dan, inderdaad, een goudvis) willen we geen boek meer lezen. We willen snel, zonder al te veel moeite veel informatie opnemen.

Wat is een elevator pitch? In 5 stappen naar de perfecte elevator pitch

Stel je voor je staat in de lift, voordat je boven bent, stopt de lift en stapt er iemand bij je in. Een tikkeltje ongemakkelijk zeg je gedag, waarna je telefoon je aandacht volledig van het moment ontneemt. Ineens realiseer je je dat er niet zomaar iemand bij je in de lift is gestapt: dit is de CEO van je droombedrijf. Voordat de lift boven is, moet je (!) een onuitwisbare indruk zien achter te laten. Je hebt nog één minuut voordat de lift boven is. Maar hoe vertel je binnen één minuut over de toegevoegde waarde van een product, dienst, idee of de waarde van jou als persoon?

Wat is prototyping en wat kan je ermee? Experimenteer!

Iedere organisatie moet continu bezig zijn met het creëren van waarde. En dan hebben we het over waarde voor de markt, voor je klanten. Meerwaarde zorgt voor relevantie en toekomstbestendigheid voor de organisatie. Waarde is pas waarde, als de klant ervoor wil betalen. Maar hoe doe je dat in een continu proces, terwijl we onze agenda’s overlopen en we elke dag bezig zijn om brandjes te blussen? Door prioriteiten te stellen en ruimte te creëren voor prototyping!

Wat is innovatie software en hoe zet je dit in?

In veel organisaties is continu verbeteren en innoveren, als brede competentie, niet meer weg te denken in de dagelijkse business. Of dat nu periodiek aandacht krijgt of elke dag prioriteit heeft, nieuwe ideeën bedenken, testen en implementeren houdt je als organisatie bij de les en vooral toekomstbestendig. Innovatie management software is daarbij steeds vaker een waardevolle, ondersteunende tool. In deze blog vertellen we je meer over innovatie software.

Wat is een hackathon en hoe organiseer je deze?

Hackathons zien we meer en meer verschijnen in het organisatielandschap. Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om innovatie een plek te geven binnen hun organisatie en daar is een hackathon een energieke en impactvolle werkvorm voor. Maar wat is precies een hackathon? In welke verschijningsvormen kun je ze organiseren? Wanneer zet je deze werkvorm in? En wat komt er allemaal bij kijken? Daar geven we in deze blog antwoord op, inclusief dé vijf tips voor het organiseren ervan.

Wat is design thinking en waarom pas je het toe?

In de afgelopen jaren heeft design thinking veelvuldig het bedrijfsleven veroverd en wordt deze methode of manier van werken door veel organisaties ingezet om te innoveren. En dat heeft vooral te maken met de noodzaak voor organisaties om de innovatiekracht van de hele organisatie te benutten om wendbaar en creatief te gaan werken en zo continu te zoeken naar nieuwe marktkansen. Hierbij zijn onze management paradigma’s, die we al jarenlang kennen, niet meer toereikend en dat maakt dat organisaties zoeken naar manieren om zowel vandaag én zeker ook morgen waardevol te kunnen blijven. Design thinking is hierbij een manier van denken, een werkwijze en een methodiek om die stap te maken.

Innovatiemanagement, hoe pak je dat succesvol aan?

Steeds meer bestuurders geloven dat ze het management moeten ondersteunen bij het ontwikkelen van een heldere innovatiestrategie om op langere termijn de continuïteit en toekomst van de organisatie te waarborgen. Dit betekent dat er veel meer lef en durf nodig is om risico’s te omarmen, maar wel zo veilig en beheersbaar mogelijk.

Wat is out of the box denken en hoe doe je dat?

‘We moeten leren “out of the box” denken. Misschien word je er wel moe van en denk je als professional daar gaan we weer… weer een training of weer een workshop.

We horen het nog steeds dagelijks, maar wat is out of the box denken nu eigenlijk en waarom is het nodig? En hoe zet je het in als tool binnen jouw organisatie? We leggen het je graag uit!

Lean Agile…wat heb je aan al die hippe methodieken?

Lean, agile, scrum, design thinking, sprints, start-up thinking, growth hacking, leanUX…en zo heb je misschien nog van tig andere hippe innovatiemethodieken gehoord. Maar hoe kun je als organisatie door de bomen het bos nog zien, wanneer gebruik je welke methodiek en wat levert je dit op als organisatie?

Klant centraal: innovatie is als verliefdheid…

Verliefdheid? Jazeker, dat start met die kriebel om te innoveren, om als organisatie waardevol te blijven, om met nieuwe en verrassende concepten het hart van je klant op hol te laten slaan!

Tijd voor innovatie

Het belang van innoveren staat voor veel organisaties eigenlijk nooit meer ter discussie, maar het is en blijft belangrijk. Zonder problemen benoemen we de noodzaak van innovatie.

Innovatieproces verbeteren?

Een snel en soepel innovatieproces wil iedereen. Wij bevinden onszelf in een tijdperk waar alles wat net populair is snel wordt opgevolgd door een betere óf goedkopere optie.

Wendbare organisatie? 4 argumenten naar blijvend succes.

Waarom praat de hele wereld toch over agile organisaties, een wendbare organisatie, veerkrachtige organisaties, en innovatie als competentie inbedden? Daar is een reden voor, want in turbulente tijden is het belangrijk om als organisatie wendbaar te zijn, veerkracht te tonen en continu aan te kunnen aanpassen.

Wat is open innovatie? En hoe doe je dat?

Wat is open innovatie? En hoe zet je dit succesvol in? In deze blog willen we je meenemen in deze materie en je inspireren hoe je als organisatie open innovatie het beste kunt oppakken.

Procesinnovatie belangrijk om concurrentie voor te blijven

Het innoveren van processen binnen een organisatie wordt ‘procesinnovatie’ genoemd. Alle initiatieven die genomen worden om processen sneller, efficiënter of rendabeler te kunnen laten plaatsvinden, vallen onder deze noemer.

Innovatief vermogen vergroten, experimenteer!

Het vergroten van het innovatief vermogen is voor organisaties noodzakelijk om succesvol te kunnen blijven in continu bewegende marktomstandigheden. Maar veel bedrijven weten niet hoe om te gaan met de paradox, aldus onze BRIL-collega Professor Dr. Toni Sfirtsis in het FD.

Ervaringsleren: leer innoveren door te doen!

Volgens de gedachtegang van het ervaringsleren is ‘doen’ de beste manier van ‘denken’, zo kom je erachter wat werkt en wat niet. Dit noem je ook wel experiential learning.

Whitepapers

De 9 innovatiespringplanken om succesvol te innoveren

Help mijn organisatie wordt innovatief!

Vergroot het innovatief vermogen

Lees tips

The art of the possibility (Benjamin Zander). Benjamin wordt tot de tien beste dirigenten ter wereld gerekend, maar is ook een ware inspirator als het gaat om leiderschap. De paralellen tussen een dirigent en succesvol leiderschap in een organisatie zijn zeer inspirerend voor management Nederland.

Act Like a Leader, Think Like a Leader (Herminia Ibarra). Herminia is dé expert op leiderschapsontwikkeling en ze staat in de top 10 van ’s werelds meest invloedrijke business denkers. Ibarra’s onderzoek naar wat de meest succesvolle leiders zijn in een wereld van complexiteit, onzekerheid en constante verandering, heeft bewezen dat succesvolle managers transformeren naar de rol van een ‘brug’

Jugaad Innovation (o.a. Navi Radjou). Navi is uitgeroepen als een van de 50 meest invloedrijke personen rondom innovatie. Dit boek geeft het gedachtegoed bloot hoe organisaties simpel en effectief oplossingen kunnen cocreëren die meer waarde leveren tegen lagere kosten. Jugaad is een manier van denken die is komen overwaaien uit opkomende economieën als India. Wees vindingrijk met wat je voor handen hebt.

What the Dog Saw (Malcom Gladwell). Een traktatie om te lezen: snel, slim, inspirerend en verrassend. Malcolm moedigt aan om opnieuw te denken en anders te denken. Dit boek bestaande uit een 22 artikelen die hij voor The New Yorker heeft geschreven bestaat uit kleurrijke casussen, scherpe analyses en intrigerende vragen.

Unthink (Eric Wahl). Als internationale graffiti artiest/kunstenaar probeert deze excentrieke man managementland te laten inzien dat creativiteit nodig is om te overleven in een turbulente markt. Dit boek prikt door onze traditionele denkpatronen en inspireert om te gaan ontdekken. In elke hoek zit inspiratie, als je maar de juiste BRIL opzet.