Innovatief gedrag stimuleren voor organisatiesucces: gebruik BEANs
Hoe vaak heb je de afgelopen week dezelfde kleren aangetrokken of dezelfde maaltijd gekookt? Veel organisaties denken dat mensen zich verzetten tegen verandering, terwijl we
Hoe vaak heb je de afgelopen week dezelfde kleren aangetrokken of dezelfde maaltijd gekookt? Veel organisaties denken dat mensen zich verzetten tegen verandering, terwijl we
Wat hebben Nokia, Yahoo! en Blockbuster met elkaar gemeen? Het zijn alle drie bedrijven die in 1998 extreem succesvol waren en aan de leiding gingen
Zeg nou eerlijk, bij het woord innovatie denk je vaak meteen aan nieuwe technologische snufjes en ingewikkelde uitvindingen. Maar innovatie is meer dan dat! Vanuit
Innoveren in de zorg vraagt meer dan de introductie van nieuwe technologieën; het draait om het creëren van waarde en het anticiperen op veranderende behoeften.
Als sumoworstelaar op het digitale strijdtoneel, is het grote Google de onbetwiste kampioen van het zoeken op internet. Maar naast de wereld van de digitale
Dat innovatie bij iedere organisatie hoog op de agenda moet staan, mag tegenwoordig geen verrassing meer zijn. Maar, innovatie is niet gebonden aan een specifieke
De afgelopen decennia zijn de behoeften en verwachtingen van patiënten veranderd. Vroeger werd de arts als kundige en onfeilbare autoriteit beschouwd. Dit beeld is inmiddels
Zie een onweerstaanbare waardepropositie eens als jouw perfecte huwelijksaanzoek. Je hebt een ring (jouw product of dienst; je propositie), je hebt de zenuwen (de druk en
HO! Innoveren is zo makkelijk nog niet en met ruimte geven alleen kom je er niet. Intrinsieke motivatie als basismotor? Hmmm, we wish!…maar hoe zit het dan met de overvolle agenda’s, klanten die om aandacht vragen, werk wat vandaag gedaan moet worden,…? En vergeet niet dat brainstormen niet gelijk staat aan innoveren.
Het ontwikkelen en implementeren van een effectieve innovatiestrategie is de sleutel tot het vergroten van de innovatiekracht van een organisatie. Maar hoe kunnen bedrijven systematisch en effectief innoveren? Het antwoord ligt in het ontwikkelen van een sterke innovatiestrategie.
Leiding geven aan innovatie is niet makkelijk, zelfs niet voor doorgewinterde innovatiemanagers, projectmanagers en directeuren. Wat maakt het zo’n grote uitdaging? Innovatie bekent: iets op een andere manier doen mét meer resultaat. Tijdens een innovatietraject krijg je te maken met drempels die je moet overwinnen. Innovatie is onzeker, onvoorspelbaar en onnatuurlijk. Toch kun jij leiding geven aan het innovatieproces.
Innovaties in technologie en de ontwikkeling van het internet hebben het aanbod van content flink gebootst. Waarbij vroeger de tijd genomen werd om de krant te lezen, verkondigen millennials te pas en te onpas dat ze geen geduld hebben voor tijdrovende details of lange redeneringen. Met een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden (dat is 1 seconde minder dan, inderdaad, een goudvis) willen we geen boek meer lezen. We willen snel, zonder al te veel moeite veel informatie opnemen.
Stel je voor je staat in de lift, voordat je boven bent, stopt de lift en stapt er iemand bij je in. Een tikkeltje ongemakkelijk zeg je gedag, waarna je telefoon je aandacht volledig van het moment ontneemt. Ineens realiseer je je dat er niet zomaar iemand bij je in de lift is gestapt: dit is de CEO van je droombedrijf. Voordat de lift boven is, moet je (!) een onuitwisbare indruk zien achter te laten. Je hebt nog één minuut voordat de lift boven is. Maar hoe vertel je binnen één minuut over de toegevoegde waarde van een product, dienst, idee of de waarde van jou als persoon?
Iedere organisatie moet continu bezig zijn met het creëren van waarde. En dan hebben we het over waarde voor de markt, voor je klanten. Meerwaarde zorgt voor relevantie en toekomstbestendigheid voor de organisatie. Waarde is pas waarde, als de klant ervoor wil betalen. Maar hoe doe je dat in een continu proces, terwijl we onze agenda’s overlopen en we elke dag bezig zijn om brandjes te blussen? Door prioriteiten te stellen en ruimte te creëren voor prototyping!
In veel organisaties is continu verbeteren en innoveren, als brede competentie, niet meer weg te denken in de dagelijkse business. Of dat nu periodiek aandacht krijgt of elke dag prioriteit heeft, nieuwe ideeën bedenken, testen en implementeren houdt je als organisatie bij de les en vooral toekomstbestendig. Innovatie management software is daarbij steeds vaker een waardevolle, ondersteunende tool. In deze blog vertellen we je meer over innovatie software.
Hackathons zien we meer en meer verschijnen in het organisatielandschap. Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om innovatie een plek te geven binnen hun organisatie en daar is een hackathon een energieke en impactvolle werkvorm voor. Maar wat is precies een hackathon? In welke verschijningsvormen kun je ze organiseren? Wanneer zet je deze werkvorm in? En wat komt er allemaal bij kijken? Daar geven we in deze blog antwoord op, inclusief dé vijf tips voor het organiseren ervan.
In de afgelopen jaren heeft design thinking veelvuldig het bedrijfsleven veroverd en wordt deze methode of manier van werken door veel organisaties ingezet om te innoveren. En dat heeft vooral te maken met de noodzaak voor organisaties om de innovatiekracht van de hele organisatie te benutten om wendbaar en creatief te gaan werken en zo continu te zoeken naar nieuwe marktkansen. Hierbij zijn onze management paradigma’s, die we al jarenlang kennen, niet meer toereikend en dat maakt dat organisaties zoeken naar manieren om zowel vandaag én zeker ook morgen waardevol te kunnen blijven. Design thinking is hierbij een manier van denken, een werkwijze en een methodiek om die stap te maken.
Steeds meer bestuurders geloven dat ze het management moeten ondersteunen bij het ontwikkelen van een heldere innovatiestrategie om op langere termijn de continuïteit en toekomst van de organisatie te waarborgen. Dit betekent dat er veel meer lef en durf nodig is om risico’s te omarmen, maar wel zo veilig en beheersbaar mogelijk.
‘We moeten leren “out of the box” denken. Misschien word je er wel moe van en denk je als professional daar gaan we weer… weer een training of weer een workshop.
We horen het nog steeds dagelijks, maar wat is out of the box denken nu eigenlijk en waarom is het nodig? En hoe zet je het in als tool binnen jouw organisatie? We leggen het je graag uit!
Lean, agile, scrum, design thinking, sprints, start-up thinking, growth hacking, leanUX…en zo heb je misschien nog van tig andere hippe innovatiemethodieken gehoord. Maar hoe kun je als organisatie door de bomen het bos nog zien, wanneer gebruik je welke methodiek en wat levert je dit op als organisatie?
Hoe krijgt innovatie de aandacht die het nodig heeft? Welke innovatieproces stappen moet je eigenlijk zetten om een succesvolle innovatiebeweging in gang te zetten?
Verliefdheid? Jazeker, dat start met die kriebel om te innoveren, om als organisatie waardevol te blijven, om met nieuwe en verrassende concepten het hart van je klant op hol te laten slaan!
Het belang van innoveren staat voor veel organisaties eigenlijk nooit meer ter discussie, maar het is en blijft belangrijk. Zonder problemen benoemen we de noodzaak van innovatie.
Ben jij bekend met het begrip klantwaarde en weet jij al hoe het kan bijdragen aan het succes van jouw organisatie? Klantwaarde is een belangrijke factor om als organisatie jouw succes te vergroten.
Een snel en soepel innovatieproces wil iedereen. Wij bevinden onszelf in een tijdperk waar alles wat net populair is snel wordt opgevolgd door een betere óf goedkopere optie.
Als we een willekeurig iemand vragen of ze zouden willen werken voor een innovatieve organisatie, is er niemand die dat niet zou willen. We zien innovatieve bedrijven namelijk vaak als fris en leuk.
Waarom praat de hele wereld toch over agile organisaties, een wendbare organisatie, veerkrachtige organisaties, en innovatie als competentie inbedden? Daar is een reden voor, want in turbulente tijden is het belangrijk om als organisatie wendbaar te zijn, veerkracht te tonen en continu aan te kunnen aanpassen.
Innovatie is hot! We zijn het er allemaal over eens dat innoveren meer en meer een cruciale competentie is om te kunnen overleven als organisatie
Misschien een gekke uitspraak voor ons als innovatiebureau met ook nog de naam BRIL innovatie. Maar wij merken dagelijks dat er toch nog een barrière zit wanneer het woord innovatie ter tafel komt.
Wat is open innovatie? En hoe zet je dit succesvol in? In deze blog willen we je meenemen in deze materie en je inspireren hoe je als organisatie open innovatie het beste kunt oppakken.
Bij verandermanagement streven we eigenlijk altijd naar succes. Bijvoorbeeld: “We willen als bedrijf innovatiever worden!”
Veranderingsproces of veranderproces, Change Management proces, verbeterproces, … het zijn allemaal termen die een belangrijk signaal afgeven: je wil veranderen, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag.
De ene innovatie is de andere niet. Er zijn verschillende maten van vernieuwing en deze gaan gepaard met voor- en nadelen.
Is de steeds groter wordende concurrentie een blok aan je been? Wil je failliet gaan of niet?! De kans is groot dat je er voor kiest om te willen groeien.
‘We moeten innoveren, innovatie is goed’. We horen het dagelijks, maar wat is innovatie en wat betekent innovatie nu eigenlijk?
Het innoveren van processen binnen een organisatie wordt ‘procesinnovatie’ genoemd. Alle initiatieven die genomen worden om processen sneller, efficiënter of rendabeler te kunnen laten plaatsvinden, vallen onder deze noemer.
Om als organisatie succesvol te zijn en je concurrenten altijd een stap voor te blijven, is het van belang om je als organisatie verder te ontwikkelen en de verwachtingen van je klanten te overtreffen.
Het vergroten van het innovatief vermogen is voor organisaties noodzakelijk om succesvol te kunnen blijven in continu bewegende marktomstandigheden. Maar veel bedrijven weten niet hoe om te gaan met de paradox, aldus onze BRIL-collega Professor Dr. Toni Sfirtsis in het FD.
Volgens de gedachtegang van het ervaringsleren is ‘doen’ de beste manier van ‘denken’, zo kom je erachter wat werkt en wat niet. Dit noem je ook wel experiential learning.
Wanneer je de term Lean Startup hoort gaat er meestal wel een belletje rinkelen omdat de term bekend voorkomt, maar velen komen niet verder dan de herkenningsfase. Zonde!
The art of the possibility (Benjamin Zander). Benjamin wordt tot de tien beste dirigenten ter wereld gerekend, maar is ook een ware inspirator als het gaat om leiderschap. De paralellen tussen een dirigent en succesvol leiderschap in een organisatie zijn zeer inspirerend voor management Nederland.
Act Like a Leader, Think Like a Leader (Herminia Ibarra). Herminia is dé expert op leiderschapsontwikkeling en ze staat in de top 10 van ’s werelds meest invloedrijke business denkers. Ibarra’s onderzoek naar wat de meest succesvolle leiders zijn in een wereld van complexiteit, onzekerheid en constante verandering, heeft bewezen dat succesvolle managers transformeren naar de rol van een ‘brug’
Jugaad Innovation (o.a. Navi Radjou). Navi is uitgeroepen als een van de 50 meest invloedrijke personen rondom innovatie. Dit boek geeft het gedachtegoed bloot hoe organisaties simpel en effectief oplossingen kunnen cocreëren die meer waarde leveren tegen lagere kosten. Jugaad is een manier van denken die is komen overwaaien uit opkomende economieën als India. Wees vindingrijk met wat je voor handen hebt.
What the Dog Saw (Malcom Gladwell). Een traktatie om te lezen: snel, slim, inspirerend en verrassend. Malcolm moedigt aan om opnieuw te denken en anders te denken. Dit boek bestaande uit een 22 artikelen die hij voor The New Yorker heeft geschreven bestaat uit kleurrijke casussen, scherpe analyses en intrigerende vragen.
Unthink (Eric Wahl). Als internationale graffiti artiest/kunstenaar probeert deze excentrieke man managementland te laten inzien dat creativiteit nodig is om te overleven in een turbulente markt. Dit boek prikt door onze traditionele denkpatronen en inspireert om te gaan ontdekken. In elke hoek zit inspiratie, als je maar de juiste BRIL opzet.