Breng met een sterke innovatiestrategie jouw organisatie naar de top!

Breng met een sterke innovatiestrategie jouw organisatie naar de top!

Innovatiestrategie

Als organisatie wil je je natuurlijk altijd blijven ontwikkelen en vernieuwen. Sterker nog, innoveren is een van de meest cruciale competenties om het bestaan van jouw organisatie te waarborgen. Hiermee blijf je jouw concurrenten voor. Belangrijk hierbij is dat je niet in het wilde weg aan de slag gaat, maar met een sterke innovatiestrategie werkt. Dus breng jouw organisatie naar de top door te werken met een sterke innovatiestrategie!

 

Wat is een innovatiestrategie?

Een goede innovatiestrategie sluit naadloos aan op jouw bedrijfsstrategie. Jouw innovaties moeten immers bij jouw organisatie aansluiten. Bijvoorbeeld, wanneer je als pijler klantvriendelijkheid hebt en/of je richt je op het aangaan van een langdurige relatie met jouw klanten, dan spelen de wensen van je klant een grote rol in jouw innovatiestrategie. Je wilt dan natuurlijk geen innovatiestrategie hebben die zich richt op het ontwikkelen van een technologie.

 

Tip: wil je weten wat jouw klanten belangrijk vinden? Doe een B2B klantenonderzoek!

 

Waarom is het belangrijk?

Als organisatie wil je je blijven ontwikkelen en vernieuwen om jouw concurrenten een stapje voor te blijven. Daarnaast wil je natuurlijk dat jouw klanten tevreden klanten zijn en blijven. Een goede innovatiestrategie helpt je hierbij. Je legt hierin vast waar je je in de toekomst, op het gebied van innovatie, verder in wilt ontwikkelen en op welke wijze je dat doel wilt gaan bereiken. Door het daadwerkelijk vast te leggen help je jouw organisatie om gestelde doelen bijvoorbeeld binnen vijf jaar te bereiken.

 

Aan de slag met jouw innovatiestrategie

Om richting te geven aan jouw innovaties is het van belang om eerst te bedenken waarmee (welke nieuwe producten, diensten en processen) jouw organisatie zich van je concurrenten wil onderscheiden. Wij hebben een lijstje voor je gemaakt met de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen om een sterke innovatiestrategie te ontwikkelen:

 

  • Hoe creëert innovatie toegevoegde waarde voor onze huidige en toekomstige klanten?
  • Op welke wijze creëert innovatie toegevoegde waarde voor onze organisatie?
  • Welke technologieën en kennisbehoeften hebben we nodig?
  • Op welke terreinen willen we innoveren?
  • Hoe past het binnen onze verdere bedrijfsplannen?
  • Hoeveel budget kunnen we hiervoor beschikbaar stellen?

 

De kern van jouw innovatiestrategie

Dan is het tijd om jouw daadwerkelijke innovatiestrategie te kiezen, in welke richting je wilt innoveren. We onderscheiden verschillende type innovaties:

 

  • Kanaalinnovatie
  • Klantinnovatie
  • Marktinnovatie
  • Merkinnovatie
  • Netwerkinnovatie
  • Procesinnovatie
  • Productinnovatie
  • Serviceinnovatie
  • Structuurinnovatie
  • Systeeminnovatie
  • Verdienmodelinnovatie

 

De beste innovatiestrategie is de strategie die het beste bij jouw innovatiedoelen en bedrijfsstrategie passen.

 

Doe inspiratie op voor jouw innovatiestrategie met BRIL innovatie

Wanneer je aan de slag gaat met innovatie binnen jouw organisatie wil je natuurlijk het aantal innovatieve ideeën dat opduikt systematisch verhogen. Je kunt van alles doen om dit te stimuleren. Zo heeft BRIL innovatie hiervoor een Innovatie Expeditie, Klantarena, Peer-Arena en Innovatielab in het leven geroepen. Wil je zeker weten dat geen enkel goed innovatief idee verloren gaat? Maak dan gebruik van het innovatieplatform, deze is speciaal ontwikkeld om jouw innovatieprogramma te ondersteunen.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Innovatie is geen afdeling, geen discipline en geen eenmalig project. Innovatie is een manier van denken. Kun je wel wat hulp gebruiken van onze innovatie specialisten om jouw innovatiestrategie van de grond te krijgen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.