Het lef om echt in de wereld van de klant te duiken leidt tot een bak aan innovatieve ideeën!
Op zoek naar meer inspiratie?
Klant centraal: innovatie is als verliefdheid…
Magda Filon
Verliefdheid? Jazeker, dat start met die kriebel om te innoveren, om als organisatie waardevol te blijven, om met nieuwe en verrassende concepten het hart van je klant op hol te laten slaan! En daar ontstaat verliefdheid, verliefd worden op de uitdagingen van jullie klant. Waar ligt hij wakker van? Waar kunnen we maximale waarde toevoegen? Hoe zorgen we voor een dikke glimlach bij de klant?
In organisaties waar de focus “klant centraal” is, is het zoeken naar goede ideeën vaak geen probleem. De durf om echt in de wereld van de klant te duiken en in zijn schoenen te gaan staan, leidt vaak tot een bak aan innovatieve ideeën. Een lekker voldaan gevoel, maar loop niet te hard van stapel! Iets dat lijkt op een berg oplossingen, is eigenlijk de start van een “tricky love story”.
In organisaties waar de focus “klant centraal” is, is het zoeken naar goede ideeën vaak geen probleem. De durf om echt in de wereld van de klant te duiken en in zijn schoenen te gaan staan, leidt vaak tot een bak aan innovatieve ideeën. Een lekker voldaan gevoel, maar loop niet te hard van stapel! Iets dat lijkt op een berg oplossingen, is eigenlijk de start van een “tricky love story”.
Wat is die tricky love story dan?
Het liefdesverhaal start met de “juiste filters” aanzetten net zoals dat massaal aangevinkt wordt op datingsites (we hebben het in dit geval niet over welke kleur ogen, lengte en leeftijd;). Bij innovatie moeten we denken aan filters die de klant centraal zetten, zoals uitdagingen of interesses die bepaalde type klanten hebben en die wij als organisatie kunnen invullen. Kortom cruciale elementen om de innovatieliefde van veel collega’s te laten opbloeien. Ze kunnen nu los op de meest relevante uitdaging voor bepaalde type klanten.
Laat je nu vooral verrassen door de vele interessante invalshoeken en ideeën uit de organisatie! Reken maar op een mooie stapel aan relevante ideeën. Bedenk wel dat tussen de opgehaalde ideeën dingen zitten die als verschrikking voelen, maar bij een ander een dolverliefd hart laat kloppen. Wanneer we alle ideeën onder de loep nemen, springt er zeker iets naar voren waar we met z’n allen verliefd op worden. Heerlijk gevoel, die kalverliefde! Maar om even ons geheugen op te frissen, loopt een kalverliefde nooit zo goed af als dat we aanvankelijk dachten. Het begon namelijk mooi, de start was goed en de kaders zijn geschept. De klant staat centraal en daar kwam hét ultieme idee naar boven drijven. Het enthousiasme begint op te borrelen, we hebben er zin in! Dé oplossing lijkt alle kenmerken te hebben die we belangrijk vinden en in ons toekomstbeeld kunnen plaatsen. We kunnen ons niet meer voorstellen ooit nog een andere oplossing te willen. Maar gaandeweg lijken er een paar dingen over het hoofd gezien. De eerst zo rooskleurige weg naar de oplossing was bekeken door een roze bril. We zijn zo bezig om de ultieme oplossing te bouwen en de markt omver te blazen. We zijn overtuigd van de perfectie en dan komt de klap…….nadat we zo veel van onszelf hebben geïnvesteerd om het te laten werken, bleek onze passie niet beantwoord. Geen van de klanten blijkt onze liefde te beantwoorden, we zijn verliefd geworden op onze eigen oplossing!
Laat je nu vooral verrassen door de vele interessante invalshoeken en ideeën uit de organisatie! Reken maar op een mooie stapel aan relevante ideeën. Bedenk wel dat tussen de opgehaalde ideeën dingen zitten die als verschrikking voelen, maar bij een ander een dolverliefd hart laat kloppen. Wanneer we alle ideeën onder de loep nemen, springt er zeker iets naar voren waar we met z’n allen verliefd op worden. Heerlijk gevoel, die kalverliefde! Maar om even ons geheugen op te frissen, loopt een kalverliefde nooit zo goed af als dat we aanvankelijk dachten. Het begon namelijk mooi, de start was goed en de kaders zijn geschept. De klant staat centraal en daar kwam hét ultieme idee naar boven drijven. Het enthousiasme begint op te borrelen, we hebben er zin in! Dé oplossing lijkt alle kenmerken te hebben die we belangrijk vinden en in ons toekomstbeeld kunnen plaatsen. We kunnen ons niet meer voorstellen ooit nog een andere oplossing te willen. Maar gaandeweg lijken er een paar dingen over het hoofd gezien. De eerst zo rooskleurige weg naar de oplossing was bekeken door een roze bril. We zijn zo bezig om de ultieme oplossing te bouwen en de markt omver te blazen. We zijn overtuigd van de perfectie en dan komt de klap…….nadat we zo veel van onszelf hebben geïnvesteerd om het te laten werken, bleek onze passie niet beantwoord. Geen van de klanten blijkt onze liefde te beantwoorden, we zijn verliefd geworden op onze eigen oplossing!