Klant centraal: innovatie is als verliefdheid…

Klant centraal: innovatie is als verliefdheid…

Verliefdheid? Jazeker, dat start met die kriebel om te innoveren, om als organisatie waardevol te blijven, om met nieuwe en verrassende concepten het hart van je klant op hol te laten slaan! En daar ontstaat verliefdheid, verliefd worden op de uitdagingen van jullie klant. Waar ligt hij wakker van? Waar kunnen we maximale waarde toevoegen? Hoe zorgen we voor een dikke glimlach bij de klant? In organisaties waar de focus “klant centraal” is, is het zoeken naar goede ideeën vaak geen probleem. De durf om echt in de wereld van de klant te duiken en in zijn schoenen te gaan staan, leidt vaak tot een bak aan innovatieve ideeën. Een lekker voldaan gevoel, maar loop niet te hard van stapel! Iets dat lijkt op een berg oplossingen, is eigenlijk de start van een “tricky love story”. 

Wat is die tricky love story dan?

Het liefdesverhaal start met de “juiste filters” aanzetten net zoals dat massaal aangevinkt wordt op datingsites (we hebben het in dit geval niet over welke kleur ogen, lengte en leeftijd;). Bij innovatie moeten we denken aan filters die de klant centraal zetten, zoals uitdagingen of interesses die bepaalde type klanten hebben en die wij als organisatie kunnen invullen. Kortom cruciale elementen om de innovatieliefde van veel collega’s te laten opbloeien. Ze kunnen nu los op de meest relevante uitdaging voor bepaalde type klanten. 

Laat je nu vooral verrassen door de vele interessante invalshoeken en ideeën uit de organisatie! Reken maar op een mooie stapel aan relevante ideeën. Bedenk wel dat tussen de opgehaalde ideeën dingen zitten die als verschrikking voelen, maar bij een ander een dolverliefd hart laat kloppen. Wanneer we alle ideeën onder de loep nemen, springt er zeker iets naar voren waar we met z’n allen verliefd op worden. Heerlijk gevoel, die kalverliefde! Maar om even ons geheugen op te frissen, loopt een kalverliefde nooit zo goed af als dat we aanvankelijk dachten. 

Het begon namelijk mooi, de start was goed en de kaders zijn geschept. De klant staat centraal en daar kwam hét ultieme idee naar boven drijven. Het enthousiasme begint op te borrelen, we hebben er zin in! Dé oplossing lijkt alle kenmerken te hebben die we belangrijk vinden en in ons toekomstbeeld kunnen plaatsen. We kunnen ons niet meer voorstellen ooit nog een andere oplossing te willen. Maar gaandeweg lijken er een paar dingen over het hoofd gezien. De eerst zo rooskleurige weg naar de oplossing was bekeken door een roze bril. We zijn zo bezig om de ultieme oplossing te bouwen en de markt omver te blazen. We zijn overtuigd van de perfectie en dan komt de klap…….nadat we zo veel van onszelf hebben geïnvesteerd om het te laten werken, bleek onze passie niet beantwoord. Geen van de klanten blijkt onze liefde te beantwoorden, we zijn verliefd geworden op onze eigen oplossing! 

Klant centraal: 3 tips voor een “Happely ever after”

Deze tricky love story geeft het belang van “de klant centraal” stellen bij innovatie aan. Niet alleen bij de start en het formuleren van welke uitdaging we willen oplossen als organisatie, maar ook in alle fases daarna. Juist ook bij het selecteren van de beste ideeën, maar zeker ook bij het uitwerken, uittesten en implementeren van deze oplossingen is het belangrijk om het doel, de waarde voor de klant, continu voor ogen te houden. En onthoud, waarde is pas waarde als de klant ervoor wil betalen! Daarom nog even de drie belangrijkste tips op een rijtje voor een “happily ever after”:

Tip 1: Gebruik de denkkracht van de gehele organisatie en zet ze gericht aan de slag met een waardevol thema. Een thema waarin de klant centraal staat. Wat wil jouw organisatie aanpakken en wat moet dat opleveren voor de klant? Iedere medewerker heeft de potentie in zich om met een topidee te komen die de waarde voor de klant sterk verhoogt, en de meest verrassende ideeën komen vaak uit een onverwachte hoek!

Tip 2: Loop niet te hard van stapel, ook al hebben jullie een heel goed idee. Ga niet blind voor de oplossing, maar probeer te achterhalen waarom dit zo’n goed idee is. Wat zijn de belangrijkste aannames achter dit idee? Test deze aannames eerst in kleine experimenten (goedkoop, snel, veilig) direct met de klant, om te voorkomen dat je verliefd wordt op je eigen oplossing! 

Tip 3: Wees niet bang om niet alleen je klant centraal te zetten, maar ze ook te betrekken in jullie keuzes en onderzoek. Klanten vinden het maar wat leuk om jullie een kijkje in hun wereld te geven, mee te denken over nieuwe initiatieven en zelfs experimenten mee vorm te geven. Hierdoor weet je zeker dat de waarde die je wil leveren, ook écht waarde is. 

Liever niet door een roze bril, maar door onze bril leren kijken? Wij, BRIL innovatie, helpen je graag een vurige innovatiehartslag te creëren. Nieuwsgierig? Kijk dan eens naar onze innovatiehartslaginnovatieboost of innovatietrainingen.