Innovatie is een manier van denken
Op zoek naar meer inspiratie?
Waarom innoveren zo moeilijk is en hoe je dat kunt veranderen
Magda Filon
Blijvend succesvol innoveren lukt alleen met een innovatiestrategie, betoogt Toni Sfirtsis van TIAS. ‘Maar de meeste organisaties hebben er geen’.
Het vraagstuk waarom innovatie vaak mislukt is veel fundamenteler dan het veelgehoorde argument: de executie. ‘De meeste organisaties hebben geen innovatiestrategie’, zegt dr. Toni Sfirtsis van Tias School for Business and Society. ‘Een strategie is niets anders dan een commitment aan een set van coherente, elkaar versterkende uitgangspunten of gedragingen met als doel het realiseren van een concurrentievoordeel ten einde de continuïteit op de lange termijn van de organisatie te waarborgen. In dit spel van strategische besluitvorming hoort ook innovatie als integraal bestandsdeel meegenomen te worden in het kader van realiseren van organisatiedoelstellingen.’
Het vraagstuk waarom innovatie vaak mislukt is veel fundamenteler dan het veelgehoorde argument: de executie. ‘De meeste organisaties hebben geen innovatiestrategie’, zegt dr. Toni Sfirtsis van Tias School for Business and Society. ‘Een strategie is niets anders dan een commitment aan een set van coherente, elkaar versterkende uitgangspunten of gedragingen met als doel het realiseren van een concurrentievoordeel ten einde de continuïteit op de lange termijn van de organisatie te waarborgen. In dit spel van strategische besluitvorming hoort ook innovatie als integraal bestandsdeel meegenomen te worden in het kader van realiseren van organisatiedoelstellingen.’
Manier van denken
Innovatie is geen afdeling, geen discipline en geen eenmalig project. Innovatie is een manier van denken waarin de organisatie en haar medewerkers bereid zijn en in staat gesteld worden om de huidige werkwijze intern en extern als een bètaversie te zien. Een impliciete drijfveer om continu bestaande overtuigingen ten aanzien van onder meer markten, klanten, concurrentie, onderscheidend vermogen en waarde-proposities ter discussie te stellen. Innoveren is een attitude diepgeworteld in de cultuur van de organisatie en uiteindelijk een integraal onderdeel van de strategie.
Cruciale vragen hierbij zijn onder meer:
Hoe creëert innovatie toegevoegde waarde voor mijn huidige en toekomstige klanten?
Op welke wijze creëert innovatie toegevoegde waarde voor de eigen organisatie?
Welke typen innovaties stellen de organisatie in staat om daadwerkelijk toegevoegde waarde voor klanten en de eigen organisatie te creëren en welke typen middelen heeft elke type innovatie nodig?
Hoe organiseren we deze typen innovaties?