Innovatie is een manier van denken!
Blijvend succesvol innoveren lukt alleen met een innovatiestrategie, betoogt Toni Sfirtsis van TIAS. ‘Maar de meeste organisaties hebben er geen’.
Het vraagstuk waarom innovatie vaak mislukt is veel fundamenteler dan het veelgehoorde argument: de executie. ‘De meeste organisaties hebben geen innovatiestrategie’, zegt dr. Toni Sfirtsis van Tias School for Business and Society. ‘Een strategie is niets anders dan een commitment aan een set van coherente, elkaar versterkende uitgangspunten of gedragingen met als doel het realiseren van een concurrentievoordeel ten einde de continuïteit op de lange termijn van de organisatie te waarborgen. In dit spel van strategische besluitvorming hoort ook innovatie als integraal bestandsdeel meegenomen te worden in het kader van realiseren van organisatiedoelstellingen.’
Manier van denken
Cruciale vragen hierbij zijn onder meer:
Hoe creëert innovatie toegevoegde waarde voor mijn huidige en toekomstige klanten?
Op welke wijze creëert innovatie toegevoegde waarde voor de eigen organisatie?
Welke typen innovaties stellen de organisatie in staat om daadwerkelijk toegevoegde waarde voor klanten en de eigen organisatie te creëren en welke typen middelen heeft elke type innovatie nodig?
Hoe organiseren we deze typen innovaties?