“Whether you are managing a product or a service, your business needs to become more open in order to be more innovative” - Gary Hamel
Wat is open innovatie? En hoe zet je dit succesvol in? In deze blog willen we je meenemen in deze materie en je inspireren hoe je als organisatie open innovatie het beste kunt oppakken.
Is innoveren cruciaal voor het bestaansrecht van je organisatie? Ja, zeker. Veel organisaties onderkennen de noodzaak om als bedrijf wendbaar te moeten inspelen op ontwikkelingen in een veranderlijke markt om waardevol te blijven. Kun je dan ook zonder blikken of blozen zeggen dat de slimste en meest innovatieve mensen in jouw organisatie werken? Nee, natuurlijk niet. Toch, ondanks dat dit overduidelijk is, organiseren we innovatie nog vaak wel zo. We beleggen creativiteit en het ontwikkelen van werkende concepten nog altijd bij collega’s binnen de organisatie.
De grootste uitdaging voor organisaties is om te bepalen rondom welke innovatie-uitdagingen het cruciaal is om juist met de buitenwereld op te trekken en open innovatie een plek te geven…
….omdat daar meer kennis en kunde ligt
….omdat er verrassende invalshoeken en perspectieven nodig zijn
….omdat er sneller relevante ideeën gecreëerd worden
….omdat kosten dan gedeeld kunnen worden
….omdat je business model versterkt moet worden
Maar wat is open innovatie?
Open innovatie is maximaal gebruik maken van de externe denkkracht door organisaties die geloven dat de denkkracht van buiten de organisatie veel (meer) waardevolle ideeën gaat opleveren.
Ongeveer 20 jaar geleden introduceerde Henry Chesborough de term “open innovatie” in managementland. Zijn opvatting was dat organisaties een grotere succeskans hebben met een hele nieuwe aanpak voor R&D, waar het ontwikkelen van nieuwe ideeën met de buitenwereld plaatsvindt in plaats van in huis.
Open innovatie wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd en ingezet. Sommige organisaties denken dat open innovatie werkt zoals open source software. Dat is het niet, het business model is namelijk een cruciaal element bij open innovatie. Andere organisaties denken dat het vooral met supply chain management te maken heeft. Ook dit is niet waar, het gaat veel verder dan je traditionele waardeketen. Weer anderen zeggen dat het vooral gaat om co-creatie met gebruikers. Dat is ten dele waar, ook andere partijen zijn belangrijk in open innovatie. Denk aan universiteiten, startups, R&D afdelingen van grote organisaties, et cetera.
“Open innovatie is een innovatie model waarbij organisaties interne en externe kennisbronnen gebruiken om nieuwe ideeën om te zetten in relevante producten en diensten, en die via interne of externe routes naar de markt brengen”
Henry Chesborough
Hoe zet je open innovatie succesvol in?
Tijdens de financiële crisis zagen we dat open innovatie een nieuwe manier was die vooral werd ingezet om kosten te besparen op innovatie activiteiten, maar bedrijven die dit enkel zagen als het uitbesteden van innovatie hebben daarmee hun eigen innovatie infrastructuur om zeep geholpen. Open innovatie is niet gratis en het vergt veel van je organisatie. Je moet het op de juiste manier inzetten, organiseren en werkend maken, op die vraagstukken waar open innovatie relevant voor is.
Bij ieder vraagstuk of innovatiethema dat in een open innovatiesetting vastgepakt wordt, zijn er drie vragen die jouw organisatie moet overwegen:
1. Met wie ga je open innoveren?
2. In welke fase van het innovatieproces?
3. Welke rol is er voor de verschillende partijen weggelegd?
Laat je inspireren door twee voorbeelden uit de praktijk
Google Nest startte met het ontwikkelen van een slimme digitale thermostaat die op afstand te bedienen was. Hierna volgde alarminstallaties die gekoppeld konden. Dit was de geboorte van “het Nest ecosysteem”, dat andere organisaties toepassingen laat ontwikkelen die gekoppeld kunnen worden aan het Nest systeem. Denk bijvoorbeeld aan LIFX, die een toepassing voor slechthorenden ontwikkelde met een rode LED lichtflits wanneer er een rook of veiligheidsalarm afgaat. Fitbit kan Nest vertellen wanneer iemand wakker is en de thermostaat alvast kan aanzetten. Mercedes auto’s gebruiken de GPS om Nest te vertellen om het huis alvast op te warmen. En zo zijn er nog een tal van voorbeelden dat de waardepropositie aan klanten veel groter heeft gemaakt dan dat Nest zelf had kunnen ontwikkelen.
Benieuwd hoe jij een innovatiehartslag kunt verankeren in je organisatie? Start dan met het ontwerpen van de best passende innovatiestrategie. BRIL innovatie helpt klanten om innovatie te verankeren in hun manier van werken.