Leven we in een tijdperk van verandering of zijn we veranderd van tijdperk?
Op zoek naar meer inspiratie?
Wendbare organisatie? 4 argumenten naar blijvend succes.
Erwin Jansen
Waarom praat de hele wereld toch over agile organisaties, een wendbare organisatie, veerkrachtige organisaties, en innovatie als competentie inbedden? Daar is een reden voor, want in turbulente tijden is het belangrijk om als organisatie wendbaar te zijn, veerkracht te tonen en continu aan te kunnen aanpassen. Wendbaarheid is de sleutel voor succes en bestaansrecht van iedere organisatie. “Ja, dat klopt!”, roepen we allemaal volmondig. Maar welke organisaties zijn echt wendbaar, innovatief en veerkrachtig? Is innovatie echt een strategische pijler, of slecht leuk voor erbij? En in hoeverre is de manier van leidinggeven daar al op ingericht? Vier argumenten op een rijtje.
1. Leven we in een tijdperk van verandering of zijn we veranderd van tijdperk?
Misschien is beiden wel waar. Even een terugblik in de historie. Tussen 1850 en 1900 waren er drie zaken die ervoor zorgden dat de samenleving, en dus ook organisaties, met drastische veranderingen te maken kreeg. De industriële revolutie, de opkomende middenklasse en de modernisering van de samenleving waren de oorzaak van een nieuw tijdperk. De economie veranderde rigoureus, de macht verschoof en de samenleving werd op veel vlakken anders georganiseerd. Nu staan we op wederom op zo’n punt. De top-down samenleving staat zwaar onder druk, mensen verenigen zich op andere manieren, er ontstaan communities en er zijn steeds meer initiatieven van onderop. Digitalisering gaat steeds sneller en heeft een enorme impact op hoe we leven, werken en functioneren. En we zien de macht verschuiven van grote, logge, succesvolle bedrijven naar flexibelere ecosystemen en kleinere, snelle en ook succesvolle bedrijven. Dus ja een verandering van tijdperk, en tegelijkertijd hebben we te maken met een tijdperk waar verandering een gegeven is. Continue verandering aan de orde van de dag. Toch is dit niets nieuws, maar het gaat wel sneller en verandering is meer prominent dan ooit.
2. Verandering vraagt om een wendbare organisatie.
“Markets always change faster than organizations”. Een interessante quote van Prof. Dr. Nirmalya Kumar, dat precies aangeeft waar organisaties mee te maken hebben. Nu misschien wel meer dan ooit. Het zegt dat hoe goed je je als organisatie ook organiseert en hoe goed je je ook voorbereid, de buitenwereld en de markt loopt altijd voor. Dan gaat het niet alleen maar over klanten, nieuwe toetreders en concurrenten, maar ook over allerlei veranderingen die effect hebben op jouw organisatie. Op de manier waarop je georganiseerd bent, de wijze waarop je je klanten bedient, je businessmodel, maar ook hoe snel je daarin mee kunt bewegen of kunt aanpassen. Het gaat over plotselinge veranderingen, denk aan de afgelopen maanden waarin covid-19 zeer abrupt zorgde voor een andere wereld. Maar denk ook aan ontwikkelingen die we aan zien komen, zoals technologische vernieuwingen, gepersonaliseerde gezondheidszorg, verschuiving van de economische macht, the internet of things, etc. Al deze ontwikkelingen gaan met een enorm tempo en er zullen zich continu nieuwe veranderingen voordoen. Voor organisaties betekent dit dat je nooit een optimale balans gaat vinden. Organisaties die het beste en het snelste mee kunnen veranderen, kortom wendbare organisaties, hebben de grootste kans op succes.