Innovatie is meer dan de leukste en wildste ideeën verzamelen!
Innovatie is hot! We zijn het er allemaal over eens dat innoveren meer en meer een cruciale competentie is om te kunnen overleven als organisatie. Innovatie is meer dan de leukste en wildste ideeën verzamelen, innoveren gaat over de denkkracht van de organisatie gebruiken om morgen nog steeds waardevol te zijn. Veel organisaties trappen toch nog vaak in de valkuil om innovatie te zien als een verzameling losse activiteiten zonder veel structuur of discipline. Terwijl het inbedden van innovatie juist vraagt om een strak proces en randvoorwaarden. Onze tip is dan ook start met een innovatiecyclus, én maak van innoveren een echte organisatiecompetentie!
Waarom een innovatiecyclus?
Een innovatiecyclus met herkenbare fases en stappen helpt om innovatie de juiste kaders en richting te geven. Daarmee bouw je aan relevante thema’s en relevante innovaties, waarbij je de organisatie ruimte en vrijheid geeft om samen te bouwen aan een relevante toekomst. Tot halverwege de jaren ’90 werd innovatie vooral in een lineair proces, het zogenaamde stage-gatemodel, ingericht. Dit proces met vaste stappen die elkaar opvolgen, na een go/no-go van het management, werd vooral gemanaged binnen de muren van een organisatie. Vaak zelfs door enkel de R&D-afdeling en het liefst met een slotgracht eromheen. De noodzaak om als organisatie innoveren als kracht in te zetten, om continu te kunnen aanpassen op de grillen van de markt en waardevol te blijven, vraagt om een andere aanpak. Of het nu gaat om het verbeteren van de klantbeleving, het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, of het ontdekken van nieuwe verdienmodellen, het structureel bouwen aan een toekomstbestendige organisatie is per definitie geen lineair proces met een beginpunt en een eindpunt. Innoveren is een mindset van de organisatie, een manier van denken en werken, waar een cyclus veel beter past in huidige omstandigheden. Dat vereist een iteratieve innovatiecyclus met herkenbare fases.
De vijf fases van een succesvolle innovatiecyclus
Op basis van onze jarenlange ervaring en expertise heeft BRIL innovatie een succesvolle innovatieaanpak ontwikkeld en het innovatief vermogen bij veel verschillende type bedrijven uit verscheidene branches succesvol weten te vergroten. Deze aanpak gaat uit van een innovatiecyclus met vijf verschillende fases, een doorlopend proces om structureel te bouwen aan toegevoegde waarde. De innovatiecyclus is geen blauwdruk die je zomaar kunt kopiëren, het is een denkraam dat iedere organisatie voor zichzelf verder moet verfijnen om een bij jouw organisatie best passende en meest succesvolle aanpak te ontwikkelen.
1. Kaderen en focus bepalen
Bij innovatie en innoveren denken we vaak aan brainstormen en zoveel mogelijk ideeën verzamelen. Deels is dit natuurlijk waar, maar om tot echt relevante ideeën te komen is het cruciaal om medewerkers focus en kaders mee te geven. Daarmee voorkom je dat iedereen wild gaat schieten, dat mensen komen met zeer irrelevante ideeën of misschien zelfs dat het stil blijft en niemand zich geroepen voelt om met goede ideeën te komen. Sommige mensen hebben eens in de 10 jaar een goed idee, sommige mensen hebben iedere dag wel 10 ideeën. Het helpt om werknemers een richting mee te geven. Aan welke strategische thema’s kunnen ze bijdragen? En wat is dan het streven of de ambitie op deze thema’s? Een goed begin is het halve werk, dat geldt zeker ook voor het starten van de innovatiecyclus.
2. Ideeën verzamelen
3. Waarderen en prioriteren
Je hebt veel collega’s weten te enthousiasmeren en de organisatie is voortvarend aan de slag gegaan met de innovatie-uitdaging. Top! En nu? Of je nu 20 ideeën of 300 ideeën hebt opgehaald, je kunt niet met alle ideeën tegelijk aan de slag. Dat brengt je bij de volgende fase, het waarderen en prioriteren van de oogst. In deze fase is het belangrijk na te denken wat de rol van het management hier is en in hoeverre je de beoordeling van ideeën kunt overlaten aan de organisatie zelf. De eerste stap in deze fase is om gevoel te krijgen bij de verschillende ideeën die je hebt opgehaald. Zijn ze heel groots, of juist heel concreet? Welke ideeën moeten eigenlijk morgen direct worden opgepakt en welke moeten nog getest worden? Zijn er ideeën die meer intern gericht zijn of voegen ze juist heel veel waarde toe voor klanten? Onze tip is: maak een shortlist van die ideeën die experimenteerwaardig zijn en laat medewerkers stemmen op de beste ideeën.
4. Experimenteren
5. Leren en evalueren
Kortom, succesvolle en toekomstbestendige organisaties hebben een zelfregulerende innovatiecyclus nodig met veel succesvolle experimenten en een groot lerend vermogen. Richting, focus, en kaders zijn een belangrijk startpunt. Vergeet niet dat dit juist de motivatie, het enthousiasme, de betrokkenheid van collega’s enorm vergroot. Innovatie is leuk! Innovatie is nodig! Innovatie vergroot de professionaliteit van je organisatie!
Geïnspireerd geraakt? Wil je aan de slag met een innovatiecyclus in jouw organisatie? Of sta je te popelen om jouw idee tot een succesvol experiment om te toveren? BRIL innovatie helpt organisaties, teams en individuele professionals graag met een ware innovatiehartslag! Zowel in onze Innovatie programma, maar zeker ook met een workshop of training om de innovatievaardigheden van je team of collega’s te boosten.