Een succesvolle innovatiebeweging kent heldere innovatieproces stappen!
Hoe krijgt innovatie de aandacht die het nodig heeft? Welke innovatieproces stappen moet je eigenlijk zetten om een succesvolle innovatiebeweging in gang te zetten? Waarom eigenlijk innovatieproces stappen, innovatie is toch vrij exploreren? Hoe maken we innovatie onderdeel van het werk? Welkom in de wondere wereld van de innovatieparadox!
Er bestaat geen twijfel over dat innovatie zeer belangrijk is, dat het zelfs van levensbelang is voor iedere organisatie. Maar tóch is het handelen daarnaar lastig en moeilijk. We weten dat het belangrijk is, maar onder druk van operationele bezigheden wordt er te vaak van deze prioriteit afgezien.
We geven je in deze blog dé belangrijkste ingrediënten, die als innovatieproces stappen onmisbaar zijn, voor een succesvolle innovatiebeweging.
Innoveren kent een aantal cruciale innovatieproces stappen!
Maar… vergeet niet dat innovatie ergens toe moet leiden! Meer resultaat: voor de klant, voor de medewerkers, voor de organisatie, voor de wereld. Veel te vaak wordt innoveren ingevuld met loslaten, ruimte geven en dan komt de vernieuwing vanzelf. Niets is minder waar. Om echt resultaat te behalen en innovatie in te bedden als competentie, zijn een aantal innovatieproces stappen van wezenlijk belang voor het slagen van de innovatiebeweging.
Ingrediënt 1: Jazeker, waartoe??? De innovatiestrategie.
Innovatie is vaak een buzz woord. Het roept te veel associaties en eigen invullingen op en voor je het weet interpreteert iedere medewerker het op een andere manier dan eigenlijk bedoeld is. Het is daarom van cruciaal belang om duidelijke richting en kaders te stellen aan de innovatiebeweging. Hebben jullie een heldere innovatiestrategie? Wat verstaan jullie onder innovatie? Waar moet innovatie toe leiden? Welke managementdoelstellingen kun je koppelen aan innovatie? Wat verwachten jullie van de organisatie? Welke rol gaat een ieder vervullen? Met welke prioritering aan relevante strategische vraagstukken gaan jullie aan de slag?
Kortom een innovatiestrategie helpt om de organisatie richting te geven, maar ook om de noodzaak en het belang van innovatie over te brengen. Tevens geeft het medewerkers inzicht wat er van ze verwacht wordt. Van de innovatieproces stappen is dit de eerste en een hele belangrijke stap.
Ingrediënt 2: Innovatieproces stappen & aanjagers benoemen
Een succesvolle innovatiebeweging kent heldere innovatieproces stappen. Dat geeft duidelijkheid met welke vraagstukken je als eerste aan de slag gaat, wat voor type relevante oplossingen jullie zoeken, hoe deze geprioriteerd gaan worden, welke ideeën er daadwerkelijk getest worden en waarom anderen pas later opgepakt worden, hoe de lessen ingebed worden en succesvolle experimenten geïmplementeerd worden. Wij zien dat het samenstellen van een divers innovatieteam (uit alle hoeken van de organisatie) die innovatie aanjagen, het proces faciliteren en bewaken.
Ingrediënt 3: Opbouwen van een innovatiemindset
Naast een helder proces moet het ook duidelijk zijn dat een innovatiemindset voor iedereen weggelegd is. Of je nu makkelijk nieuwe ideeën oppert of een rol kunt spelen in het uittesten van een idee, soms hebben collega’s een extra zetje nodig. Maak ze ook duidelijk dat innoveren niet per se gaat over grote uitvindingen, over hele grootse projecten of enkel voor de slimme koppen is weggelegd. Innovatie gaat over met een klein budget in een korte tijd relevante en waardevolle ideeën (groots en klein) uittesten en daarvan leren.
Zo’n innovatiemindset vraagt om andere competenties. Als organisaties zijn we gewend aan het werken in projecten. We worden snel verliefd op onze eigen oplossing en die staat er dan ook aan het einde van een project. De kans is dan echter heel groot dat we veel manuren en veel geld hebben gestopt in een op eerste zicht top-idee, dat vervolgens niet blijkt te werken in de markt. Bij innovatie gaat het veel meer om het uittesten van aannames achter een idee, om erachter te komen voor welke doelgroep écht werkt en wat niet. Deze manier van denken en werken lijkt simpel, maar is in de praktijk niet zo vanzelfsprekend. De derde stap van alle innovatieproces stappen, maar één die zeker niet overgeslagen mag worden.
Ingrediënt 4: Prioriteit op de MT agenda & waardering
Ingrediënt 5: Vertel, vertel, vertel…laat de innovatieproces stappen zien!
Meer weten over innovatieproces stappen, hoe je als organisatie wendbaar wordt, innovatie als competentie kan inbedden en leiding kan geven aan een innovatieve organisatie? Bekijk onze innovatie workshops, Leergang Succesvol Innoveren, of innovatie programma! Of neem contact met ons op, wij helpen je graag jouw innovatieproces vorm te geven.