Wanneer gebruik je welke methodiek en wat levert je dit op als organisatie?
Op zoek naar meer inspiratie?
Lean Agile…wat heb je aan al die hippe methodieken?
Magda Filon
Lean, agile, scrum, design thinking, sprints, start-up thinking, growth hacking, leanUX…en zo heb je misschien nog van tig andere hippe innovatiemethodieken gehoord. Maar hoe kun je als organisatie door de bomen het bos nog zien, wanneer gebruik je welke methodiek en wat levert je dit op als organisatie? In deze blog lees je daar meer over.
Lean Agile…wat heb je aan al die hippe methodieken?
En dat is continue waardecreatie. Hoe kun je als organisatie ook naar de toekomst waardevol blijven voor je klanten? Hoe kun je slimmer, sneller, beter van dienst zijn voor de klant en opgewassen zijn tegen de concurrentie? Hoe zorgen we ervoor dat de innovatiekracht optimaal benut wordt? En dat de organisatie innovatie als competentie verder inbedt? Organisaties erkennen breed dat innovatie en innoveren cruciaal is voor hun organisatie, het maakt vaak ook onderdeel uit van de strategische pijlers. Het gebruik maken van een aantal gestructureerde werkwijzen, zoals lean, agile of de eerdergenoemde methodieken, helpt om de manier van werken te veranderen. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.
Succesvolle organisaties zijn continu bezig met het motiveren en opleiden van medewerkers om elke dag die glimlach (of traan van geluk) bij de klant op het gezicht te toveren. En dat zal steeds meer met creatieve en innovatieve concepten, producten en diensten gaan, die op creatieve en innovatieve manieren worden aangeboden.
Succesvolle organisaties zijn continu bezig met het motiveren en opleiden van medewerkers om elke dag die glimlach (of traan van geluk) bij de klant op het gezicht te toveren. En dat zal steeds meer met creatieve en innovatieve concepten, producten en diensten gaan, die op creatieve en innovatieve manieren worden aangeboden.
Makkelijker gezegd, dan gedaan!
Maar zo makkelijk is dat niet, innoveren. Dat vergt een flinke dosis doorzettingsvermogen en inspanning om juist niet te doen wat we altijd deden. En dat terwijl wat we tot vandaag deden, wel nog gewoon door moet lopen en zo optimaal mogelijk moet functioneren. Toch moet de focus steeds meer gaan naar hoe we als organisatie morgen waarde willen bieden. En daar hoort een heldere strategie, kaders en richting bij. Want al heb je nog zoveel tools en methodieken om tot innovatie te komen, zomaar in het wilde weg innoveren leidt vaak tot chaos. Dan komen we met 1001 ideeën (aan ideeën ontbreekt het namelijk vaak niet), maar de vraag is: Hoe relevant zijn deze? En dragen ze bij aan waar we als organisatie over vijf jaar of tien jaar willen staan? Waar gaan we wel en waar gaan we niet mee aan de slag?
De kunst van succesvol innoveren is niet om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen, maar om gestructureerd te werken aan zoveel mogelijk relevante ideeën en deze ook werkend te maken!
De kunst van succesvol innoveren is niet om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen, maar om gestructureerd te werken aan zoveel mogelijk relevante ideeën en deze ook werkend te maken!