Wanneer gebruik je welke methodiek en wat levert dit op als organisatie?
Lean, agile, scrum, design thinking, sprints, start-up thinking, growth hacking, leanUX…en zo heb je misschien nog van tig andere hippe innovatiemethodieken gehoord. Maar hoe kun je als organisatie door de bomen het bos nog zien, wanneer gebruik je welke methodiek en wat levert je dit op als organisatie? In deze blog lees je daar meer over.
Lean Agile…wat heb je aan al die hippe methodieken?
Succesvolle organisaties zijn continu bezig met het motiveren en opleiden van medewerkers om elke dag die glimlach (of traan van geluk) bij de klant op het gezicht te toveren. En dat zal steeds meer met creatieve en innovatieve concepten, producten en diensten gaan, die op creatieve en innovatieve manieren worden aangeboden.
Makkelijker gezegd, dan gedaan!
De kunst van succesvol innoveren is niet om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen, maar om gestructureerd te werken aan zoveel mogelijk relevante ideeën en deze ook werkend te maken!
Van lean agile tot design sprint en growth hacking: wanneer pas je ze toe?
1. Design Thinking focust zich voornamelijk over de “waarom” vraag. Als team en organisatie ga je op zoek naar de best passende oplossing voor een innovatie uitdaging. Voornamelijk gefocust op de pijnpunten van klanten.
2. De Lean Startup methodiek draait om gevalideerd leren. Deze methodiek is interessant om de relevantie van ideeën te bepalen. In kleine, krachtige innovatie experimenten worden aannames getest op zoek naar een minimal viable product.
3. Scrum is een agile methodiek om succesvolle ideeën grootschaliger te implementeren, maar dan wel op een ontdekkende manier. Het gaat om korte en krachtige sprints om snel in kleine stappen een succesvol idee werkend te maken. Ook hier staat leren én bijsturen centraal.
4. Tot slot Growth Hacking focust zich op het groeien van de business (of van een idee). Het is een vorm van experiment gedreven marketing, waarbij het draait om data en experimenteren. Geen grote plannen, maar direct in het klein in de praktijk testen van het vermarkten van je product of dienst. Bekijk hier hoe AirBNB dat heeft gedaan.
Ons advies: start klein en ga op ontdekkingsreis.
Deze innovatiemethodieken (Lean Agile etc.) gaan over innoveren en kunnen in elke organisatie, in elk team, in verschillende branches toegepast worden. Voordat je als organisatie aan de slag gaat met deze methodieken, is het belangrijk je te beseffen om klein te starten. Raak niet overvallen door al de moeilijke procesaanpakken, maar bedenk welke elementen interessant zijn voor jullie organisatie. Wat wil je bereiken, wat moet het opleveren? Ga je voor het versneld testen van een idee? Wil je al doende ideeën implementeren? Of is het uitgangspunt het bouwen aan de innovatiecompetentie van de organisatie?
Het inzetten van elke methodiek vraagt om verandering van de organisatie. Gooi daarom niet meteen de hele organisatie op z’n kop, maar ook hier is het advies al doende leren, experimenteren en testen. Wat werkt wel, wat werkt niet. Pas het een keer toe op een vraagstuk en kijk hoe dat uitpakt. Ontwikkel jullie innovatiewerkwijze stapje voor stapje tot een goed werkende innovatiemotor. Succes!
BRIL innovatie begeleidt organisaties bij het neerzetten van een gedegen innovatiestrategie, het trainen in de verschillende innovatiemethodieken en het creëren van de innovatiebeweging. Meer weten? Contact ons.