Verandering is de enige constante factor
4 principes voor een sterke innovatiecultuur
Magda Filon
In een wereld waarin verandering de enige constante factor is en waarin markten zich sneller ontwikkelen dan organisaties, is het innovatief vermogen van uw organisatie de sleutel tot succes. Vergelijk de huidige tijd met een permanente verbouwing, waarin de verkoop succesvol door moet gaan. Organisaties moeten leren omgaan met verandering, want ontwikkelingen zijn moeilijk bij te benen. Maar hoe maak je van innovatie een continu proces? Onze visie is dat een innovatiecultuur alleen kan groeien door aan de slag te gaan met concrete experimenten.
Kleine innovatie experimenten, grote impact op de organisatie
Ontwikkel innovatief vermogen door te experimenteren
1. Stop met business cases, start met kleine innovatie experimenten
Veel bedrijven zijn nog vaak georganiseerd vanuit het oogpunt van controle en efficiëntie. Van een echte innovatiecultuur is geen sprake. Managers willen de risico’s zo klein mogelijk houden en zijn geneigd om onzekerheid te mijden. Het liefst wordt ieder nieuw initiatief gegoten in een volledig uitgedachte business case. En als na vele maanden en euro’s targets niet gehaald zijn, is de conclusie vaak dat de resultaten achter blijven. Maar waren voorspellingen niet te hoog gegrepen? Om daadwerkelijk de kop te bieden aan een continu veranderende omgeving lijken kleine innovatie experimenten hét antwoord te zijn. Het gaat dan om het inzetten van een innovatieproces om ideeën snel, met een klein budget en zonder grootse risico’s te testen en te valideren. Daarmee werk je aan het innovatief vermogen van de organisatie en vergroot je daadwerkelijk de kans op succes. “First fire bullets, then fire cannon balls”.