Start met experimenteren!
In een wereld waarin verandering de enige constante factor is en waarin markten zich sneller ontwikkelen dan organisaties, is het innovatief vermogen van uw organisatie de sleutel tot succes. Vergelijk de huidige tijd met een permanente verbouwing, waarin de verkoop succesvol door moet gaan. Organisaties moeten leren omgaan met verandering, want ontwikkelingen zijn moeilijk bij te benen. Maar hoe maak je van innovatie een continu proces? Onze visie is dat een innovatiecultuur alleen kan groeien door aan de slag te gaan met concrete experimenten.
Kleine innovatie experimenten, grote impact op de organisatie
Ontwikkel innovatief vermogen door te experimenteren
1. Stop met business cases, start met kleine innovatie experimenten
Veel bedrijven zijn nog vaak georganiseerd vanuit het oogpunt van controle en efficiëntie. Van een echte innovatiecultuur is geen sprake. Managers willen de risico’s zo klein mogelijk houden en zijn geneigd om onzekerheid te mijden. Het liefst wordt ieder nieuw initiatief gegoten in een volledig uitgedachte business case. En als na vele maanden en euro’s targets niet gehaald zijn, is de conclusie vaak dat de resultaten achter blijven. Maar waren voorspellingen niet te hoog gegrepen? Om daadwerkelijk de kop te bieden aan een continu veranderende omgeving lijken kleine innovatie experimenten hét antwoord te zijn. Het gaat dan om het inzetten van een innovatieproces om ideeën snel, met een klein budget en zonder grootse risico’s te testen en te valideren. Daarmee werk je aan het innovatief vermogen van de organisatie en vergroot je daadwerkelijk de kans op succes. “First fire bullets, then fire cannon balls”.
2. Dicteer niet, maar geef medewerkers een strategische uitdaging.
3. Word verliefd op het probleem van de klant, niet op je eigen oplossing.
4. Neem leren als uitgangspunt, ieder experiment is succesvol.
Het ontwikkelen van een goed idee of een nieuwe uitvinding lijkt een eerste stap tot succes. Het laat zien dat je in staat bent om een probleem op te lossen. Het is alleen een groter succes dat je een probleem of uitdaging van de klant gevonden hebt. Dat heeft namelijk meer potentie tot succes dan geweldige nieuwe uitvindingen. Om het innovatief vermogen van de organisatie te kunnen vergroten, is het cruciaal om een organisatie te creëren die sneller, efficiënter en consistent leert van haar ‘fouten’. Als je elk experiment beschouwt als een succes, bouw je als organisatie aan de juiste innovatiekracht van medewerkers. Dit vergt wel een andere rol van het management, een minder beoordelende en meer reflecterende, en een consistente bewaking voor het leermechanisme.
“I have not failed, I just found 10.000 ways that won’t work”.
Een innovatiecultuur binnen jouw organisatie
Wil je ook een sterke innovatiecultuur binnen jouw organisatie creëren? Experimenteren als benadering met deze vier principes lijkt voor de hand liggend, maar in de praktijk blijkt dit vaak lastig. Het is moeilijk om een goed doordacht proces op te zetten, het management de juiste rol te laten innemen, of medewerkers te enthousiasmeren voor het zoveelste initiatief. Voor hulp bij het creëren van een innovatiecultuur kun je BRIL Innovatie inschakelen. BRIL Innovatie helpt organisaties in het opzetten van hun eigen experimenteerbenadering en het introduceren van hun innovatiebeweging.