Prototyping in de praktijk, welke technieken kun je inzetten?

Op zoek naar meer inspiratie?
Home » Blog » Wat is prototyping en wat kan je ermee? Experimenteer!

Wat is prototyping en wat kan je ermee? Experimenteer!

Iedere organisatie moet continu bezig zijn met het creëren van waarde. En dan hebben we het over waarde voor de markt, voor je klanten. Meerwaarde zorgt voor relevantie en toekomstbestendigheid voor de organisatie.

Waarde is pas waarde, als de klant ervoor wil betalen. Maar hoe doe je dat in een continu proces, terwijl we onze agenda’s overlopen en we elke dag bezig zijn om brandjes te blussen? Door prioriteiten te stellen en ruimte te creëren voor prototyping!

Wat is prototyping?

Prototyping werd heel lang gezien als de manier om nieuwe producten te ontwikkelen. Maar het is ook een manier om creativiteit te boosten, om verschillende opties te ontdekken en aannames te testen. Door concepten in het echt na te bootsen, snappen we beter hoe het in de praktijk werkt en kunnen we betere beslissingen nemen. Je maakt als het ware een simpele versie of een voorlopig ontwerp van jouw product of dienst en gaat daarmee direct naar de klant. Door in korte tijd en met de belangrijkste aannames op zak toets je in de praktijk het gedrag van klanten (1) om te valideren of het idee aanslaat en (2) om te zien wat wel en wat niet werkt.

Er zijn drie manieren om dit aan te pakken:

  1. Rapid prototyping. Deze manier van prototyping heeft vooral tot doel om zo snel mogelijk zoveel mogelijk manieren te vinden waarop je als organisatie een product of dienst kunt samenstellen.
  2. Piloting. Deze wijze van prototyping wordt vooral ingezet als laatste check om finale details aan te passen, voordat het product of de dienst op grote schaal naar de markt gebracht wordt.
  3. Experimenteren. Dit is een wijze van prototyping die precies tussen de eerste en de tweede wijze van prototyping in zit. Hierbij wordt direct input uit de markt opgehaald, zowel kwalitatief als kwantititief, door een oplossing direct in de praktijk in het klein te testen. Dit is een manier om een waardepropositie of een concept live in een meer turbulente context te testen, zonder een volledige investering in een pilot. Dit is waar wij bij BRIL innovatie sterk in geloven!

Waarom is prototyping slim om in te zetten?

Prototyping heeft een aantal voordelen, vooral ten opzichte van hoe organisaties ideeën vaak meteen oppakken in grootse projecten met een volledig uitgedachte business case.

  • Inzicht in waar je klanten behoefte aan hebben, doordat je jouw klanten betrekt in het ontwerp van je nieuwe aanbod. En dit leidt ook nog eens tot klanten als ambassadeurs, veel klanten vinden het tof als organisaties concepten durven uit te proberen.
  • Onderbouwde keuzes maken in het gehele proces. Vaak zien we dat we ideeën doorontwikkelen op basis van (onbewuste) aannames. Daarmee kun je flink de plank mis slaan. Naast waardevolle input met betrekking tot je klanten, kan je met prototyping ook veel beter weloverwogen keuzes en beslissingen maken.
  • Een prototype inzetten om jouw aanbod in de markt te zetten scheelt je tijd en geld. We hoeven namelijk niet eerst alles helemaal tot in detail uit te denken en een business case te ontwikkelen om er vervolgens achter te komen dat we net mis geschoten hebben. Doordat je al vooraan in het proces de foutjes en verbeterpunten er uit kunt filteren. Dus groter kans op succes!
  • Creatief en innovatief denken. Het helpt je organisatie continu na te denken over hoe je het anders, slimmer en beter kan doen. Daar waar klanten soms nog eng kunnen zijn, worden klanten je grootste vriend. Een klantgerichtere organisatie waar prototyping dé manier van werken is zorgt voor innovativiteit, onderscheidende waarde in de markt en dus voor continuïteit.

Prototyping in de praktijk, welke technieken kun je inzetten?

Bij een prototype denken we vaak aan een simpele versie van het idee voor een product, dienst of concept. Dat is het als het ware ook, maar het aller belangrijkste is om daarmee de aannames achter het idee te testen in de praktijk. En dat kan op heel veel verschillende manieren als prototype:

  • Schets. Een schets is de meest gemakkelijke variant. Het is een eenvoudige schets of tekening van je idee.
  • Storyboard. Bij een storyboard maak je bijvoorbeeld een stripverhaal of tekening over het idee. Vertel het verhaal en kijk hoe men er op reageert!
  • Look and feel. Een look and feel is een versie van jouw aanbod gemaakt in bijvoorbeeld karton of hout waarin het idee en de functionaliteit helder wordt.
  • Mockup. Een mockup is handig als het om een design gaat waarvan je wil weten hoe klanten erop reageren. Je zet dan bijvoorbeeld je ontwerp online op een t shirt, mok of boek. Zonder dat je er echt een hoeft te laten maken.
  • Online versie. Wil je weten of jouw klanten geïnteresseerd zijn, dan kan je online een versie maken van je aanbod. Bijvoorbeeld met een simpele landingspagina met een knop om daar te komen.
  • Live prototype. Wil je direct testen in het openbaar of jouw idee aanslaat? Je kan ook in een openbare ruimte of winkel aan de slag gaan met prototyping. Begin met een papieren versie of een simpele variant en als de dag verstrijkt kan je dit aanscherpen en verbeteren met de feedback die jij (en je team) gekregen hebben.

Snel ‘falen’ is snel leren, dat is het doel van prototyping en dat vóórdat jouw aanbod op de markt komt (niet pas als het product of de dienst al gelanceerd is). Met een prototype ga je het liefst zo snel mogelijk met testen aan de slag. Wat werkt goed? Wat werkt niet goed? Hoe kunnen we het verbeteren en hoe kunnen we nóg meer waarde toevoegen? Vraag het niet alleen aan verschillende mensen of klanten (vraag dan ook zeker niet naar de bekende weg), maar test vooral het gedrag.

Prototyping (experimenteren) workshop en/of training

Wij geloven dat innoveren een competentie moet zijn van jouw organisatie. Geef medewerkers de ruimte om op verschillende momenten in het werk hun innovatief vermogen in te zetten om zaken anders, slimmer en beter te doen. En dan niet alleen waardevolle ideeën te bedenken, maar juist ook direct dingen in de praktijk veilig te kunnen testen (lees prototyping), dan maak je optimaal gebruik van de denk- en doekracht van de organisatie en zorg je ervoor dat je organisatie waardevol is en blijft.

Vind je deze manier van denken interessant? En wil je dit ook echt inzetten? In onze programma’s gaan we graag met jouw team of organisatie aan de slag met het experimenteer gedachtegoed! We leren je van idee te bewegen naar een succesvol aanbod en een brede innovatiebeweging in te zetten.

Download

Laat je gegevens achter en ontvang de whitepaper "Help mijn organisatie wordt innovatief!" direct in je e-mailbox!