Kleur innovatie in als je het wilt inbedden als competentie!
Innovatie is een modewoord, moeten we stoppen het zo te noemen?!
Erwin Jansen
Misschien een gekke uitspraak voor ons als innovatiebureau met ook nog de naam BRIL innovatie. Maar wij merken dagelijks dat er toch nog een barrière zit wanneer het woord innovatie ter tafel komt. We komen van een periode waarin het woord verandering voor eenzelfde beleving en connotatie zorgde en in de loop van de jaren zien we ook innovatie als hype-woord groot worden. Er zal vast een opvolger klaarstaan, maar toch willen we even stil staan bij de noodzaak voor organisaties om continu meer en nieuwe waarde te blijven leveren aan een bewegende markt.
Wat is business innovatie?
Als je ons als innovatiebureau naar de definitie van innovatie vraagt antwoorden wij steevast “business innovatie is iets op een andere manier doen met meer resultaat”. Uit ons onderzoek “innovatiekracht BV Nederland” onder +/- 700 klanten blijkt dat deze definitie onze opdrachtgevers en relaties gelukkig niet afschrikt en ook herkend wordt. Echter voor hun medewerkers betekent de definitie in eerste instantie vaak “nog meer werk”, “de organisatie op zijn kop” of “bestaat mijn job nog wel in de komende jaren”. Deze mening verandert als we samen aan het werk gaan en zeker wanneer ze inzien dat innovatie naast zeer nodig, ook erg leuk is en veel nieuwe mogelijkheden en carrièrekansen biedt. Naast deze constatering zien we dat innovatie direct geassocieerd wordt met productinnovatie, terwijl verschillende onderzoeken aantonen dat productinnovatie slechts voor 30% verantwoordelijk is voor meer waarde voor klanten. 70% van de stijging van toegevoegde waarde voor klanten valt toe te schrijven aan business innovatie.