Iets is pas een innovatie wanneer een idee succesvol in de markt wordt gezet

Op zoek naar meer inspiratie?
Home » Blog » Wat is innovatie en hoe pas je het toe in jouw organisatie?

Wat is innovatie en hoe pas je het toe in jouw organisatie?

We moeten innoveren, innovatie is goed’. We horen het dagelijks, maar wat is innovatie en wat betekent innovatie nu eigenlijk? En hoe zet je innovatie effectief in binnen jouw organisatie? We leggen het je graag uit!

Wat is innovatie: de definitie

Veel mensen denken bij het woord innovatie aan nieuwe uitvindingen, maar dat is niet alleen wat het inhoudt. We kunnen het niet genoeg benadrukken: ‘iets nieuws’ is niet persé innovatief.  Innovatie betekent letterlijk: vernieuwing. Dus wanneer je een product of proces verbetert, dan innoveer je al.

 

Betekenis innovatie volgens Van Dale:

in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties)
invoering van een nieuwigheid


Betekenis innovatie volgens BRIL innovatie:

Onze definitie van innovatie is iets op een andere manier doen met meer resultaat. Dat gaat dus niet alleen over nieuwe uitvindingen, nieuwe producten en disruptieve ideeën. Veel vaker zit innovatie in een klein hoekje dat super waardevol is en grote impact heeft. 

 

Wanneer ben je innovatief?


Iets is pas een innovatie, wanneer ideeën uitgroeien tot waardevolle initiatieven die succesvol geïmplementeerd en in de markt zijn gezet. Je bent dus innovatief als je regelmatig de status quo ter discussie stelt, op zoek gaat naar waardevolle ideeën hoe iets slimmer (of beter of anders) kan zodat het meer resultaat oplevert, én je dit omzet in actie. Testen, ontdekken, waarde creëren! Dat idee moet zo aanslaan dat die ons gedrag, werk en/of communicatie beïnvloedt. Dit kan zowel binnen een organisatie zijn of daarbuiten.

 

Wat zijn verschillende soorten innovaties?


Innoveren kan dus op heel veel verschillende manieren. Innovatie kan op product en dienst. Maar ook op business model of technologie, de manier waarop je organisatie georganiseerd is of de wijze waarop we met klanten omgaat. Zo maken we onderscheid tussen de volgende innovaties:

  • Productinnovatie: Hierbij wordt een bestaand product vernieuwd (betere prestaties, gebruiksgemak, etc.) of een nieuw product ontwikkeld.
  • Diensteninnovatie: Met diensteninnovatie wordt geïnnoveerd op de huidige dienstverlening. Denk hierbij aan de verbetering van jullie dienstverlening waarmee je je kan onderscheiden van de concurrentie.
  • Procesinnovatie: Het herzien en aanpassen van de manier waarop je je producten of diensten voortbrengt. Het opnieuw effectief en efficiënt inzetten van het productieproces, waardoor een nieuw of vernieuwd productieproces ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe manier van bezorgen en verplaatsen door middel van drones.
  • Business model innovatie: Innoveren in de manier waarop je je geld verdient noemen we business model innovatie. Op welke manier betalen je klanten voor de producten of diensten die je levert? Hoe kan dat anders?
  • Technologische innovatie: Technologische innovatie leidt tot toepassen van nieuwe technologie. Deze vorm van innovatie komt het dichtste bij innovatie als nieuwe uitvinding.
  • Organisatie-innovatie: Bij organisatie-innovatie gaat het om organisatievernieuwing, bijvoorbeeld om vernieuwing van de organisatiestructuur of arbeidsorganisatie. Organisatie-innovatie hangt nauw samen met sociale innovatie; daarmee wordt het realiseren van nieuwe organisatievormen bedoeld, gericht op de ‘mens’. Het Nieuwe Werken is hier een mooi voorbeeld van.
  • Marktinnovatie: Innoveren in de manier waarop je met de markt omgaat noemen we marktinnovatie. Dit kan zijn dat je je huidige doelgroep op een nieuwe wijze bedient, maar ook het verbreden van je doelgroep hoort bij marktinnovatie.

Innoveer binnen jouw organisatie

Vaak denken we onterecht dat innovatie draait om technische uitvindingen of verbeteringen, zoals de zelfrijdende auto. Met deze gedachtegang kan niet iedere organisatie innoveren. Innovatie draait ook om kleine verbeteringen en organisatorische processen. Of om het verzinnen van een nieuw verdienmodel. Denk bijvoorbeeld aan Ryanair (één van de weinige prijsvechters die winstgevend is) die bestaat uit een geweldige kostenstructuur, veel aanvullende inkomsten waar vaak niet aan wordt gedacht, en wat andere slimmigheden. Wil jij jouw organisatie ook to the next level tillen? Ga innoveren!

Innoveren kun je leren

Mocht je nu toch denken, ‘ik kan wel wat hulp gebruiken’, dan kan BRIL innovatie jou helpen met innoveren! BRIL innovatie helpt organisaties in het opzetten van hun eigen experimenteer benadering met behulp van het innovatielab. Hiermee krijgt innovatie een welverdiende plek binnen jouw organisatie en wordt jouw hele organisatie uitgedaagd om mee te denken. Innoveren is namelijk een proces om gezamenlijk te doorlopen. Om dit in goede banen te leiden hebben wij het innovatieplatform ontwikkeld. In essentie draait het innovatieplatform om het verzamelen, evalueren en selecteren van de beste ideeën binnen jouw organisatie.

Innoveren vanuit de klant

Innoveren doe je niet zomaar. Je wilt natuurlijk resultaten behalen. Of het nu gaat om uiteindelijke kostenbesparing of meer sales, innoveren op verschillende gebieden doe je uiteindelijk altijd voor de klant.

Door te innoveren vanuit het perspectief van jouw klanten leer je wat zij belangrijk vinden en hoe je hen nóg beter kan bedienen. Ontdek wat jouw klanten belangrijk vinden met behulp van ons innovatieve klantonderzoek. Een nog beter perspectief op de klantbeleving verkrijg je door je echt onder te dompelen in de wereld van jouw klanten. Bijvoorbeeld met behulp van de klantarena van BRIL innovatie of de innovatie bootcamp.

Innoveer met BRIL innovatie

Zo. Nu ben je op de hoogte van de betekenis van innovatie. Je weet welke mogelijkheden je hebt met betrekking tot innovatie in het algemeen en je kan bepalen hoe en welke innovatie je gaat inzetten voor jouw bedrijf. BRIL innovatie helpt je graag met innoveren, zowel voor interne- als externe producten en diensten.