Wat is innovatie en hoe pas je het toe in jouw organisatie?

Wat is innovatie en hoe pas je het toe in jouw organisatie?

Wat is innovatie?We moeten innoveren, innovatie is goed’. We horen het dagelijks, maar wat is innovatie nu eigenlijk? En hoe zet je innovatie effectief in binnen jouw organisatie? We leggen het je graag uit!

 

Wat is innovatie: de definitie

Veel mensen denken bij het woord innovatie aan nieuwe uitvindingen, maar dat is niet alleen wat het inhoudt. Innovatie betekent letterlijk: vernieuwing. Dus wanneer je een product of proces verbetert, dan innoveer je al.

 

De definitie van innovatie volgens Van Dale:

in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties)
invoering van een nieuwigheid

 

Wanneer ben je innovatief?

We kunnen het niet genoeg benadrukken: ‘iets nieuws’ is niet persé innovatief. Iets is pas een innovatie wanneer een idee succesvol in de markt wordt gezet. Dat idee moet zo aanslaan dat die ons gedrag, werk en/of communicatie beïnvloedt. Dit kan zowel binnen een organisatie zijn of daarbuiten.

 

Innoveren kun je op verschillende gebieden. Zo maken we onderscheid tussen de volgende innovaties:

  • Productinnovatie: Hierbij wordt een bestaand product vernieuwd (betere prestaties, gebruiksgemak, etc.) of een nieuw product ontwikkeld.
  • Diensteninnovatie: Met diensteninnovatie wordt geïnnoveerd op de huidige dienstverlening. Denk hierbij aan de verbetering van jullie dienstverlening waarmee je je kan onderscheiden van de concurrentie.
  • Procesinnovatie: Het opnieuw effectief en efficiënt inzetten van het productieproces, waardoor een nieuw of vernieuwd productieproces ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe manier van bezorgen en verplaatsen door middel van drones.
  • Technologische innovatie: Technologische innovatie leidt tot nieuwe technologie, waardoor nieuwe processen en producten ontstaan.
  • Organisatie-innovatie: Bij organisatie-innovatie gaat het om organisatievernieuwing, bijvoorbeeld om vernieuwing van de organisatiestructuur of arbeidsorganisatie. Organisatie-innovatie hangt nauw samen met sociale innovatie; daarmee wordt het realiseren van nieuwe organisatievormen bedoeld, gericht op de ‘mens’. Het Nieuwe Werken is hier een mooi voorbeeld van.
  • Marktinnovatie: Dit is in principe uitbreiding van jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door inzet van marketingcommunicatie of het richten op een ander segment binnen de huidige doelgroep door productvarianten te ontwikkelen.

Innoveer binnen jouw organisatie

Vaak denken we onterecht dat innovatie draait om technische uitvindingen of verbeteringen, zoals de zelfrijdende auto. Met deze gedachtegang kan niet iedere organisatie innoveren. Innovatie draait ook om kleine verbeteringen en organisatorische processen. Of om het verzinnen van een nieuw verdienmodel. Denk bijvoorbeeld aan Ryanair (één van de weinige prijsvechters die winstgevend is) die bestaat uit een geweldige kostenstructuur, veel aanvullende inkomsten waar vaak niet aan wordt gedacht, en wat andere slimmigheden. Wil jij jouw organisatie ook to the next level tillen? Ga innoveren!

 

Innoveren kun je leren

Mocht je nu toch denken, ‘ik kan wel wat hulp gebruiken’, dan kan BRIL innovatie jou helpen met innoveren! BRIL innovatie helpt organisaties in het opzetten van hun eigen experimenteerbenadering met behulp van het innovatielab. Hiermee krijgt innovatie een welverdiende plek binnen jouw organisatie en wordt jouw hele organisatie uitgedaagd om mee te denken. Innoveren is namelijk een proces om gezamenlijk te doorlopen. Om dit in goede banen te leiden hebben wij het innovatieplatform ontwikkeld. In essentie draait het innovatieplatform om het verzamelen, evalueren en selecteren van de beste ideeën binnen jouw organisatie.

 

Innoveren vanuit de klant

Innoveren doe je niet zomaar. Je wilt natuurlijk resultaten behalen. Of het nu gaat om uiteindelijke kostenbesparing of meer sales, innoveren op verschillende gebieden doe je uiteindelijk altijd voor de klant.

 

Door te innoveren vanuit het perspectief van jouw klanten leer je wat zij belangrijk vinden en hoe je hen nóg beter kan bedienen. Ontdek wat jouw klanten belangrijk vinden met behulp van ons innovatieve B2B klantenonderzoek. Een nog beter perspectief op de klantbeleving verkrijg je door je echt onder te dompelen in de wereld van jouw klanten. Bijvoorbeeld met behulp van de klantarena van BRIL innovatie of de innovatie expeditie voor managers.

 

Innoveer met BRIL innovatie

Zo. Nu ben je op de hoogte van de definitie van innovatie. Je weet welke mogelijkheden je hebt met betrekking tot innovatie in het algemeen en je kan bepalen hoe en welke innovatie je gaat inzetten voor jouw bedrijf. BRIL innovatie helpt je graag met innoveren, zowel voor interne- als externe producten en diensten. Wil je meer informatie over onze dienstverlening, of meer informatie over innovatie? Neem gerust contact met ons op!