Start met kleine innovatie experimenten
Op zoek naar meer inspiratie?
Innovatieproces verbeteren?
Magda Filon
Een snel en soepel innovatieproces wil iedereen. Wij bevinden onszelf in een tijdperk waar alles wat net populair is snel wordt opgevolgd door een betere óf goedkopere optie. De verwachtingen van de klant liggen hoger, zo willen klanten binnen 5 minuten iets kunnen bestellen en moeten online aankopen binnen 24 uur binnen zijn. Tja, het wordt steeds lastiger voor bedrijven om aan deze verwachtingen te voldoen. Ligt het probleem bij de klant? Meestal niet, bedrijven kunnen hier namelijk goed op inspelen, dit door te innoveren! Maar hoe pak ik een innovatieproces aan?
Het klinkt simpel om continu bezig te zijn met hoe dingen op een andere manier, slimmer én beter te doen, zodat het voor de klant meer resultaat oplevert. Maar innoveren is niet altijd makkelijk. Er zijn verschillende valkuilen en redenen waarom innovatie bij organisaties niet goed van de grond komt. De vier belangrijkste innovatieremmers delen we graag met je.
Het klinkt simpel om continu bezig te zijn met hoe dingen op een andere manier, slimmer én beter te doen, zodat het voor de klant meer resultaat oplevert. Maar innoveren is niet altijd makkelijk. Er zijn verschillende valkuilen en redenen waarom innovatie bij organisaties niet goed van de grond komt. De vier belangrijkste innovatieremmers delen we graag met je.
Vier belemmeringen voor het verbeteren van het innovatieproces
1. Structuur van het bedrijf
We hebben het wel eerder gehoord “wij moeten een agile bedrijf worden”. Het bouwen van een flexibele organisatie is moeilijk, zeker in bepaalde organisaties, toch is het nodig om te kunnen blijven schakelen en maximale denkkracht van de organisatie in te zetten. Een sterk hiërarchische structuur kan innovatieproces hinderen óf zelfs meteen stilzetten, denk maar eens aan:
- De tijd die nodig is voor goedkeuring.
- Te gedefinieerde functies waar open innovatie onmogelijk is.
- Medewerkers die alleen taken doen binnen hun functie.
- Risico vermijdend zijn om hun functie te behouden.
- En tot slot misschien wel de belangrijkste in sterk hiërarchische organisaties vinden leidinggevenden initiatiefrijke en ondernemende medewerkers toch wel heel lastig.
De “command & control” mentaliteit moet plaats gaan maken voor een “connect & engage” manier van aansturen. Een flexibele organisatie geeft duidelijke kaders, én biedt tegelijkertijd de ruimte voor medewerkers om nieuwe initiatieven te ontplooien.
2. Project denken
Ideeën bedenken is leuk en geeft veel energie. Maar dit is niet het moeilijkste onderdeel van het innovatieproces, de vraag is hoe krijg je die ideeën werkend. Veel organisaties zijn projectdenkers, een goede en snelle manier om gestructureerd de eindoplossing te implementeren. Alleen is deze manier van werken voor innovatie funest. Voor je het weet word je verliefd op je eigen oplossing in plaats van op het probleem van de klant. Dan heb je je idee uitgewerkt tot een product of dienst, veel tijd en geld in gestopt, ga je het als bedrijf lanceren en blijkt dat de klant daar niet op zit te wachten. De uitdaging bij innovatie is om de meest kansrijke ideeën te testen. Maak er een experiment van waarbij de belangrijkste aannames achter het idee direct in de markt getest worden. Lijkt het experiment inderdaad succesvol aan te gaan slaan, dan kun je er een project van maken. Kans van slagen wordt daarmee een stuk groter.