Home » Blog » 10 manieren en voorbeelden van innovatie: hoe je de concurrentie voor blijft!

10 manieren en voorbeelden van innovatie: hoe je de concurrentie voor blijft!

Zeg nou eerlijk, bij het woord innovatie denk je vaak meteen aan nieuwe technologische snufjes en ingewikkelde uitvindingen. Maar innovatie is meer dan dat! Vanuit onze definitie van innoveren is innoveren ‘iets op een andere manier doen met méér resultaat’. En dat kan op allerlei manieren! Geloof me, innovatie hoeft echt niet zo groots en ingewikkeld te zijn. En ja, je hebt gelijk, er worden elk jaar duizenden nieuwe producten uitgevonden, maar dat is slechts één manier om te innoveren. Innovatie is overal en zit verborgen in meer dan wat je nu waarschijnlijk voor ogen hebt. Waar dan?

Wij helpen organisaties om innovatieruimte te herkennen en innovatiekansen te identificeren. Samen met klanten ontwikkelen we nieuwe proposities en maken we van ideeën écht succesvolle initiatieven. Aan de hand van de 10 manieren van innovatie spotten we trends en herkennen we ontwikkelingen die we vervolgens samen vertalen naar nieuwe producten of diensten om een succesvolle business te creëren.

Waarom heb je 10(!!!) manieren nodig om te innoveren?

Voorlopen op de concurrentie, welke organisatie wil dat nou niet? Daarvoor moet je pionieren, innoveren en durven buiten de gebaande paden te treden. Toch trappen organisaties vaak in dezelfde valkuil. Ze richten zich enkel en alleen op productinnovatie als hét ingrediënt voor succes. Dat je bij het woord innovatie direct denkt aan nieuwe producten is dus geen verrassing. Daarbij, geloven veel organisaties dat de focus op productinnovatie voldoende is om de concurrentie een stap voor te blijven. Helaas is dat niet het geval.

Wil je als organisatie echt concurrerend worden en blijven? Dan zul je nog een stapje verder moeten gaan. Producten en features worden namelijk makkelijk gekopieerd. Wat is dan de sleutel tot succes? Kijk eens door een andere ‘BRIL’ naar je organisatie. Onderzoek andere manieren om te innoveren die niet zo één, twee, drie voor de hand liggen. Dan weet je pas echt concurrerend te worden!

De 10 type innovaties die je moet kennen

Onderstaande tien manieren van innovatie gaan jouw organisatie helpen om nieuwe innovatiekansen te identificeren en doorbraken te forceren om de weg naar duurzame groei in te slaan. De tien innovatietypes helpen de prestaties van je organisatie in kaart te brengen, zie het als een benchmark vanuit waar je de organisatie verder kunt ontwikkelen:

  • Hoe blijf je als organisatie van (meer)waarde voor de klant?
  • Waar liggen de uitdagingen, wat is de focus?
  • En hoe pas je je innovatiestrategie daar op aan om in de toekomst relevant te blijven?

Om het een stukje overzichtelijker te houden delen we de tien manieren van innovatie in, in drie hoofdgroepen:

  1. Configuratie: richt zich op de interne kant van de organisatie, dat wat achter de schermen gebeurt en wat de klant dus niet direct ziet.
  2. Aanbod: wat het product of service te bieden heeft voor de klant.
  3. Experience: focust op de ervaring en beleving van de klant bij een bepaald product of dienst.
Groepen manieren van innoveren: configuratie, aanbod experience.

10 types (met voorbeelden) van innovatie

Ben je er klaar voor? We gaan nu echt een andere bril opzetten en de tien types van innovatie in detail bekijken. Natuurlijk met herkenbare voorbeelden uit de praktijk van grote, bekende organisaties.
10 manieren en voorbeelden van innoveren

Type 1: Verdienmodel innovatie

Waar word je voor betaald? Hoe maakt je organisatie winst? Hoe verhoog je de inkomsten van je organisatie? Het is belangrijk dat je weet wat klanten waarderen en wat ze willen. Speel in op de behoeften van de klant. De inkomsten van jullie organisatie zijn immers afhankelijk van de bereidheid van de klant om voor jullie product of dienstverlening te betalen. Aan prijzen, marges en wat klanten van waarde achten, zitten vaak hele oude aannames. Stel die eens op de proef, bijvoorbeeld tijdens onze workshop “Onze dienstverlening gratis“!

Voorbeeld:

De ANWB Veilig Rijden Autoverzekering is zo’n innovatief voorbeeld. Het verdienmodel is gebaseerd op het belonen van veilig rijgedrag met korting tot wel 30% op verzekeringspremies. Klinkt als muziek in je oren toch?! Voor de klant betekent dit niet alleen een financiële beloning voor schadevrij rijden, maar ook een stimulans voor veiliger rijgedrag: het gevolg? De ANWB hoeft minder schadebedragen uit te keren. Dit innovatieve verdienmodel is dus een echte win-winoplossing als je het mij vraagt!

Type 2: Netwerk innovatie

Bundel de krachten en versterk je innovatiecapaciteiten door connecties met anderen aan te gaan om waarde te creëren. Deel kennis en vaardigheden om samen tot succesvolle innovaties te komen.

Voorbeeld:

Het LEGO Ideas platform is een perfect voorbeeld van een succesvolle netwerk innovatie. Het platform stelt LEGO-fans over de hele wereld in staat om hun eigen ontwerpen in te dienen en te delen met de LEGO-community. Krijgt je idee voldoende stemmen, dan belandt jouw ontwerp wereldwijd in de winkels.

Type 3: Structuur

Hoe zet je talent en activa optimaal in om waarde te creëren? De manier waarop je vaardigheden en middelen binnen de organisatie beheert is moeilijk te kopiëren. Het effectief uitvoeren van de structurele innovatie kan je dus een flinke voorsprong op de concurrentie opleveren.

Voorbeeld:

Buurtzorg heeft dit voor elkaar weten te krijgen! Deze zorgorganisatie heeft de traditionele hiërarchische managementstructuur overboord gegooid en werkt nu met kleine, zelfsturende teams van verpleegkundigen die, zonder tussenkomst van managementlagen, zelf beslissingen mogen nemen om zorg op maat te leveren.

Type 4: Proces

Procesinnovatie richt zich op de unieke wijze van voortbrenging. Zara is een van de bedrijven die de uitdaging met het ‘business as usual’ proces is aangegaan en een revolutie teweeg heeft gebracht in de mode productieketen. Van schets, naar testen bij de klant, feedback ophalen, tot de productie van het kledingstuk in slechts twee tot drie weken is voor Zara een koud kunstje. Zo snel inspelen op trends? Ja echt! Hoe dan? Door real-time gegevens over verkoop- en klantvoorkeuren te verzamelen en analyseren en deze direct te delen met ontwerp- en productie teams.

In tegenstelling tot traditionele retailers, houdt Zara bewust de voorraad laag en produceert het in kleine batches. Dit vermindert het risico van overtollige voorraden en maakt het mogelijk om sneller op de vraag van de klant te reageren. Nieuwe ontwerpen kunnen per filiaal snel worden aangepast of vervangen op basis van verkoopgegevens en klantfeedback.

Hun vermogen om snel trends te identificeren en nieuwe producten in recordtijd op de markt te brengen zorgt ervoor dat de Zara winkels altijd up-to-date zijn met de nieuwste en meest gewilde items. Dit maakt Zara een leider in de fast fashion industrie.

Type 5: Aanbodprestatie

Hoe presteert je product of service? Welke waarde biedt jouw product of service ten opzichte van de concurrent? Waarom moeten ze voor jou kiezen? Zoek naar onderscheidende eigenschappen en functionaliteiten om de concurrentie voor te blijven!

Voorbeeld:

Neem de introductie van Tesla Model S in 2012, deze auto heeft de manier waarop consumenten elektrische auto’s zien en ervaren, drastisch veranderd door aanzienlijke verbeteringen in prestaties aan te bieden. Één keer knipperen met je ogen en je vliegt van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden of wat te denken van het rijbereik van meer dan 600 km op een enkele lading. Destijds ongekende prestaties in de elektrische auto-industrie. De Tesla Model S heeft niet alleen een nieuwe norm gesteld voor elektrische voertuigen, het heeft ook de auto-industrie gedwongen te heroverwegen wat mogelijk is op het gebied van aanbodprestatie en technologie.

Type 6: Product systeem

Hoe zijn producten met elkaar verbonden? Door complementaire producten, diensten en oplossingen met elkaar te verbinden, kan er synergievoordeel ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb. Wist je dat je bij Airbnb niet alleen een verblijf kunt boeken? Airbnb biedt naast accommodaties ook ‘Airbnb Experiences’ aan, waarbij jij als gast unieke activiteiten kunt boeken die worden georganiseerd door lokale experts. Van kooklessen en rondleidingen tot avontuurlijke activiteiten zoals surfen of mountainbiken. Dit verrijkt het aanbod van Airbnb en zorgt voor een nóg completere reiservaring!

Type 7: Service innovatie

Service heeft een enorme impact op het succes van jouw organisatie. Coolblue heeft dit als geen ander begrepen. Ze doen echt alles voor de glimlach van de klant 🙂

Aan elk detail in de klantreis is gedacht! Van persoonlijke aandacht in de winkel tot het leveren en installeren van jouw wasmachine. De continue kwaliteit die Coolblue levert rondom hun aanbod, maakt hen een toonaangevend bedrijf op het gebied van service-innovatie.

Ook een glimlach op het gezicht toveren van jouw klanten? Volg onze workshop “Verbluf de klant“!

Type 8: Kanaal

Op welke manieren zet je kanalen / media in bij de levering van waarde? Hoe maak je contact met je klanten? Hoe is de organisatie zichtbaar op zowel online als offline kanalen? Vragen die Albert Heijn zichzelf stelde om hun concurrentie zowel fysiek, als digitaal, een stap voor te blijven. Het antwoord? Ze hebben een omnichannel ervaring gecreëerd, waarbij klanten nog steeds kunnen kiezen voor de traditionele manier van boodschappen doen, maar ook de mogelijkheid hebben tot zelfscannen in de fysieke winkel of online bestellen via de website of mobiele app. Bang zijn om de BONUS mis te lopen?! Dat is verleden tijd! Door slimme technologieën in de mobiele app ontvang je persoonlijke aanbiedingen. Zo optimaliseert Albert Heijn jouw klantbeleving en versterken ze hun marktpositie door te innoveren in hun verkoopkanalen.

Type 9: Merk

In hoeverre is merkwaarde consistent met je aanbod? Hoe zet je je merk neer? Apple is heer en meester in merkinnovatie door hun vermogen om voortdurend een sterke, consistente merkidentiteit te behouden terwijl ze jaar in jaar uit nieuwe producten en technologieën introduceren. Bovendien hebben ze een ecosysteem van producten en diensten opgebouwd die naadloos samenwerken, waardoor klanten loyaal blijven aan het merk. Dit heeft Apple niet alleen een technologische leider gemaakt, maar ook een van de meest waardevolle en geliefde merken ter wereld.

Type 10: Customer engagement

Het begrijpen en vervullen van de behoeften en wensen van de klant is de sleutel tot succes! Maar de behoeften van klanten kunnen moeilijk te identificeren zijn. De uitdaging ligt dan ook in het vinden van manieren om met je klant te communiceren en hun tevredenheid te garanderen.

Voorbeeld:

Blizzard Entertainment, de makers van World of Warcraft, beheersen de kunst van customer engagement innovatie. Ze weten te communiceren met gamers via in-game evenementen, openbare Q&A sessies en forums waar gamers direct contact kunnen hebben met ontwikkelaars en suggesties kunnen doen voor verbeteringen in de game. Door te identificeren welke elementen van de game ze moeten verbeteren blijven ze de behoeften van de gamers vervullen en weten ze hen te motiveren talloze uren te spelen.

Disclaimer: Combineer verschillende manieren om te innoveren

Het is goed om te weten dat succesvolle innovatie nooit één type is, maar een combinatie van meerdere types. Of zoals wij van BRIL Innovatie liever zeggen: vuur geen kanonskogel af, maar schiet met hagel! Liever meerdere, kleine experimenten doen, dan direct een grote kanonskogel afschieten die zijn doel niet haalt.

Een bijkomend voordeel? Door innovatie types met elkaar te combineren, maak je het de concurrentie een stuk lastiger jouw innovatie(s) te kopiëren.

Voorbeeld:

Neem Tesla als voorbeeld. Vanaf begin af aan hebben ze zich gericht op het combineren van meerdere innovatie types:

  • Merk: uitstraling, minimalistisch interieur
  • Aanbod prestatie: autopiloot opties, acceleratie en rijbereik
  • Product systeem: uitgebreid netwerk van superchargers
  • Service: het vermogen om op afstand software-updates uit te voeren

Focus op meerdere manieren om te innoveren om succesvol te zijn!

Vergroot de innovatiekracht van je organisatie door meerdere vormen van innovatie met elkaar te combineren. Dat is vanuit strategisch oogpunt makkelijker te verdedigen! Kijk niet alleen naar je product of dienst, maar ga juist een stapje verder. Hulp nodig? Wij helpen organisaties om meerdere innovatie types op een effectieve manier te integreren, zodat je de concurrentie altijd een stap voor bent!