In 5 stappen naar de perfecte elevator pitch
Wat is een elevator pitch? In 5 stappen de perfecte elevator pitch
Erwin Jansen
Stel je voor je staat in de lift, voordat je boven bent, stopt de lift en stapt er iemand bij je in. Een tikkeltje ongemakkelijk zeg je gedag, waarna je telefoon je aandacht volledig van het moment ontneemt. Ineens realiseer je je dat er niet zomaar iemand bij je in de lift is gestapt: dit is de CEO van je droombedrijf. Voordat de lift boven is, moet je (!) een onuitwisbare indruk zien achter te laten. Je hebt nog één minuut voordat de lift boven is. Maar hoe vertel je binnen één minuut over de toegevoegde waarde van een product, dienst, idee of de waarde van jou als persoon?
Hoe bouw je een elevator pitch op in 5 stappen
Tegenwoordig moet je innoveren om je huidige positie binnen de markt te behouden of zelfs te verbeteren. Als je niet in staat bent om meerwaarde te bieden, loop je het risico dat jijzelf of je product of dienst niet meer relevant is. Om voor een innovatieve elevator pitch te zorgen die wel relevant is, hebben we een aantal belangrijke elementen op een rijtje gezet die elevator pitch:
- Stap 1: Ben duidelijk en houd het kort. Start met een sterke openingszin, zodat jouw elevator pitch direct naar de kern van je verhaal gaat. Gebruik eenvoudige woorden die tot de verbeelding spreken en vermijd onnodig jargon of specifieke termen uit de branche die de luisteraar misschien niet begrijpt.
- Stap 2: Focus op de voordelen. In plaats van focussen op de kenmerken, benadruk je de toegevoegde waarden van je idee, innovatie, product of dienst. Vertel hoe jouw idee een bestaande uitdaging oplost of hoe het idee het leven van de luisteraar verbeterd.
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het creëren van waarde voor de klant? Dan is Leergang Succesvol Innoveren een goede stap, lees hier meer!