Creëer een ware open innovatie hartslag! Wat is open innovatie en hoe zet je het succesvol in?

Creëer een ware open innovatie hartslag! Wat is open innovatie en hoe zet je het succesvol in?

Is innoveren cruciaal voor het bestaansrecht van je organisatie? Ja, zeker. Veel organisaties onderkennen de noodzaak om als bedrijf wendbaar te moeten inspelen op ontwikkelingen in een veranderlijke markt om waardevol te blijven. Kun je dan ook zonder blikken of blozen zeggen dat de slimste en meest innovatieve mensen in jouw organisatie werken? Nee, natuurlijk niet. Toch, ondanks dat dit overduidelijk is, organiseren we innovatie nog vaak wel zo. We beleggen creativiteit en het ontwikkelen van werkende concepten nog altijd bij collega’s binnen de organisatie.

“Whether you are managing a product or a service, your business needs to become more open in order to be more innovative” Gary Hamel

De grootste uitdaging voor organisaties is om te bepalen rondom welke innovatie-uitdagingen het cruciaal is om juist met de buitenwereld op te trekken en open innovatie een plek te geven…
….omdat daar meer kennis en kunde ligt
….omdat er verrassende invalshoeken en perspectieven nodig zijn
….omdat er sneller relevante ideeën gecreëerd worden
….omdat kosten dan gedeeld kunnen worden
….omdat je business model versterkt moet worden
….

 

Maar wat is open innovatie?

Ongeveer 20 jaar geleden introduceerde Henry Chesborough de term “open innovatie” in managementland. Zijn opvatting was dat organisaties een grotere succeskans hebben met een hele nieuwe aanpak voor R&D, waar het ontwikkelen van nieuwe ideeën met de buitenwereld plaatsvindt in plaats van in huis.

Open innovatie wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd en ingezet. Sommige organisaties denken dat open innovatie werkt zoals open source software. Dat is het niet, het business model is namelijk een cruciaal element bij open innovatie. Andere organisaties denken dat het vooral met supply chain management te maken heeft. Ook dit is niet waar, het gaat veel verder dan je traditionele waardeketen. Weer anderen zeggen dat het vooral gaat om co-creatie met gebruikers. Dat is ten dele waar, ook andere partijen zijn belangrijk in open innovatie. Denk aan universiteiten, startups, R&D afdelingen van grote organisaties, etcetera.

“Open innovatie is een innovatie model waarbij organisaties interne en externe kennisbronnen gebruiken om nieuwe ideeën om te zetten in relevante producten en diensten, en die via interne of externe routes naar de markt brengen” Herny Chesborough

 

Hoe zet je open innovatie succesvol in?

Tijdens de financiële crisis zagen we dat open innovatie een nieuwe manier was die vooral werd ingezet om kosten te besparen op innovatie activiteiten, maar bedrijven die dit enkel zagen als het uitbesteden van innovatie hebben daarmee hun eigen innovatie infrastructuur om zeep geholpen. Open innovatie is niet gratis en het vergt veel van je organisatie. Je moet het op de juiste manier inzetten, organiseren en werkend maken, op die vraagstukken waar open innovatie relevant voor is.

Bij ieder vraagstuk of innovatiethema dat in een open innovatiesetting vastgepakt wordt, zijn er drie vragen die jouw organisatie moet overwegen:

  1. Met wie ga je open innoveren?

Voor sommige organisaties is het al een flinke stap, maar ook een eerste noodzakelijke stap om open te innoveren binnen hun eigen organisatie. Dit klinkt misschien in eerste instantie niet als open innovatie, maar het samenwerken aan innovatie tussen verschillende functies, afdelingen, business units en vestigingen kan een cruciale stap zijn om het innovatief vermogen van een organisatie te vergroten. Een andere vorm is om te gaan innoveren met één of enkele andere specifieke organisaties. Als je innovatie nog wat meer open gaat zetten dan kom je op vormen als het betrekken van professionals buiten je organisatie die een bepaalde type kennis en expertise hebben. En tot slot kun je als organisatie ook innovatie openzetten voor iedereen in de buitenwereld zonder specifieke kennis of status.

  1. In welke fase van het innovatieproces?

Elk innovatieproces bestaat uit een aantal fases. Het betrekken van de buitenwereld in het innovatieproces kan op verschillende manieren. Belangrijk is om bewust stil te staan of je de buitenwereld alleen wil betrekken in de ideegeneratie, of wil je ze juist laten meedenken over de fase daarvoor (welke innovatie-uitdaging je gezamenlijk gaat vastpakken). Maar het kan ook heel relevant zijn om de buitenwereld te betrekken in het ontwikkelen van de nieuwe concepten tot het zelfs gezamenlijk op de markt brengen.

  1. Welke rol is er voor de verschillende partijen weggelegd?

Tot slot de vraag aan iedere organisatie die met open innovatie aan de slag gaat, hoe open kun en wil je innovatie inrichten? Hierbij gaat het niet alleen over willen, maar vooral ook over wat mogelijk is voor je organisatie. De meeste organisaties focussen zich vooral op het outside-in aspect van open innovatie, vooral kennis en ideeën van buiten naar binnen halen. Maar open innovatie is ook een inside-out infrastructuur en het delen van ideeën met de rest van de wereld. Als organisatie moet je stilstaan bij de rol die past in de manier waarop je open innovatie wil inzetten. Ben je meer een opdrachtgever of wil je echt co-creeren met ander partijen? Ga je toch voor meer een regisseursrol of ben je gelijkwaardige partner in een innovatie-ecosysteem?

 

Laat je inspireren door twee voorbeelden uit de praktijk

Philips opende in 1998 de Philips High Tech Campus om hun R&D-activiteiten te centraliseren. Vandaag de dag is dit de welbekende High Tech Campus Eindhoven, waar de deuren opende om andere bedrijven onderdeel te laten zijn in het innovatie-ecosysteem. Mooi voorbeeld is de samenwerking met de Technische Universiteit en ziekenhuizen om grootstere uitdagingen gezamenlijk aan te pakken, waar private en publieke sector elkaar versterken en tot bijzondere resultaten komen. Een andere mooie uiting van open innovatie op de campus is het open innovatie lab MiPlaza, waar organisaties hun eigen applicaties kunnen ontwikkelen met toegang tot onderzoeksapparatuur en kennis van Philips. In ruil daarvoor gebruikt Philips de nieuwe uitvindingen om hun eigen oplossingen te verbeteren.

Google Nest startte met het ontwikkelen van een slimme digitale thermostaat die op afstand te bedienen was. Hierna volgde alarminstallaties die gekoppeld konden. Dit was de geboorte van “het Nest ecosysteem”, dat andere organisaties toepassingen laat ontwikkelen die gekoppeld kunnen worden aan het Nest systeem. Denk bijvoorbeeld aan LIFX, die een toepassing voor slechthorenden ontwikkelde met een rode LED lichtflits wanneer er een rook of veiligheidsalarm afgaat. Fitbit kan Nest vertellen wanneer iemand wakker is en de thermostaat alvast kan aanzetten. Mercedes auto’s gebruiken de GPS om Nest te vertellen om het huis alvast op te warmen. En zo zijn er nog een tal van voorbeelden dat de waardepropositie aan klanten veel groter heeft gemaakt dan dat Nest zelf had kunnen ontwikkelen.

Kortom, het is voor iedere organisatie cruciaal om innovatie meer open in te richten en een juiste afweging te maken in welke vorm dit voor jouw organisatie het meeste waarde gaat opleveren.

 

Benieuwd hoe jij een innovatiehartslag kunt verankeren in je organisatie? Start dan met het ontwerpen van de best passende innovatiestrategie. BRIL innovatie helpt klanten om innovatie te verankeren in hun manier van werken. Voor meer info op https://www.brilinnovatie.nl/innovatiehartslag/ en neem contact met ons op.