...
Home » Blog » Propositie ontwikkeling: Hoe ontwikkel je een onweerstaanbare waardepropositie?

Propositie ontwikkeling: Hoe ontwikkel je een onweerstaanbare waardepropositie?

Zie een onweerstaanbare waardepropositie eens als jouw perfecte huwelijksaanzoek. Je hebt een ring (jouw product of dienst; je propositie), je hebt de zenuwen (de druk en spanning van de concurrentie) én je wilt dat het moment onvergetelijk is (een WOW voor klanten). Maar stel je nu eens voor dat je in plaats van een ring een rubberen kip hebt, de zenuwen van een stand-up comedian en de briljante vaardigheid om je partner ontzettend te laten lachen. Precies dit is wat je ook kunt bewerkstelligen met een pakkende waardepropositie. Want laten we eerlijk zijn, als je klanten breed kunt laten glimlachen, ben je al halverwege een ‘ja’ tijdens dat denkbeeldige huwelijksaanzoek. In deze blog geven we je inspiratie om een onweerstaanbare waardepropositie te ontwikkelen.

Wat is een waardepropositie?

Een krachtige waardepropositie is als een magneet voor klanten: het is een verleidelijk aanbod (aan producten en diensten; je propositie) die niet alleen de behoeften van klanten vervult, maar ook hun verlangens prikkelt. Het gaat dus verder dan simpelweg een product of dienst aanbieden:

 

  • Het omvat de belofte van een oplossing voor uitdagingen
  • Het creëren van waarde die de concurrentie overtreft
  • En het bieden van een ervaring die bijblijft
Quote Waardepropositie "Een onweerstaanbare waardepropositie is als een melodie die blijft hangen in het hart van de klant"

Waarom een sterke waardepropositie belangrijk is

Een krachtige waardepropositie is de levensader die door elk team, elk aspect van jouw organisatie stroomt. Jullie waardepropositie geeft richting aan het DNA van je organisatie, begeleidt jullie in besluitvorming en inspireert teams om gezamenlijk naar gemeenschappelijke doelen te streven. Het is als een kompas dat de koers bepaalt in een zee van keuzes, waar klanten niet alleen een product of dienst kopen, maar juist zoeken naar een belofte, een ervaring en een oplossing voor hun specifieke behoeften. Het ontwikkelen van een sterke waardepropositie is niet alleen een strategische zet, het is een investering in het opbouwen van langdurige klantrelaties en het belangrijkste ingrediënt voor succes. Mits jullie ook waarmaken wat je belooft! Kortom vijf redenen waarom een sterke waardepropositie belangrijk is:

 

  1. Zorgt voor aantrekkingskracht op de markt 
  2. Benadrukt jullie uniekheid en onderscheidende positionering
  3. Bevordert betrokkenheid, geeft richting en motivatie bij medewerkers 
  4. Klanten voelen zich begrepen en gewaardeerd
  5. Dient als leidraad voor marketing, communicatie, sales en operatie

“Een organisatie zonder sterke waardepropositie is als een verhaal zonder plot. Het mist de essenties die klanten betrokken, enthousiast en geïnteresseerd houdt”

De elementen van een onweerstaanbare waardepropositie

Laten we dit eens schetsen aan de hand van een ultiem voorbeeld, namelijk Red Bull. Waar denk jij aan bij Red Bull? Welk gevoel geeft je dat? Waar ken je Red Bull van? Juist waar we voorheen dachten aan een energiedrankje, denken we nu misschien vooral aan Max Verstappen of aan extreme sports.

 

Een onweerstaanbare waardepropositie, zoals die van Red Bull, begint met een heldere herkenbaarheid. Het opvallende blauw-zilveren blikje met het iconische logo van de twee stieren is direct herkenbaar in de schappen van de supermarkt.

 

Consumenten weten dat Red Bull hen ‘vleugels geeft’, een energieboost. En tegelijkertijd is het ook veel meer dan alleen cafeïne. Red Bull geeft de belofte van vitaliteit, een impuls die vermoeidheid overwint en consumenten in staat stelt de dag te veroveren. 

 

Daarnaast omvat een waardepropositie ook een unieke mix aan elementen die je onderscheidt ten opzichte van andere spelers in de markt. Red Bull is niet alleen een bron van energie in een energiedrankje, het is een lifestyle dat avontuur en grensverleggende prestaties omarmt. Red Bull positioneert zich als de unieke krachtbron voor mensen die meer uit het leven willen halen.

 

Tot slot, een onweerstaanbare waardepropositie overtuigt. Als je naar Red Bull kijkt zie je dat de marketinginspanningen (denk bijvoorbeeld aan evenementen zoals Red Bull Stratos) niet zozeer op het drankje zelf zijn gericht, maar juist prikkelen en een verlangen creëren naar opwindende ervaringen. Red Bull is een ticket naar een wereld van avontuur!

“Een onweerstaanbare waardepropositie is een belofte die de harten van klanten laat overslaan en hun verlangens naar iets buitengewoons aanwakkert”

Kenmerken sterke waardepropositie

Het belang van klantinzicht en klantwaarden

Er zijn meer kleurende voorbeelden van organisaties te noemen die een sterke waardepropositie hebben weten te ontwikkelen. Neem nu Coolblue. Met hun motto ‘alles voor een glimlach’ kunnen we heel goed illustreren wat het belang van klantinzicht en klantwaarden is. Coolblue heeft de kunst van klantgerichtheid tot in de kern begrepen. Ze hebben niet alleen ingezien dat klanten meer zoeken dan alleen een product, maar hebben ook de dieperliggende waarden ontrafeld die bijdragen
aan een positieve koopervaring.

 

De ‘alles voor een glimlach’ waardepropositie weerspiegelt niet alleen het inzicht dat klanten op zoek zijn naar functionele voordelen, maar ook naar emotionele waarde. Coolblue heeft begrepen dat klanten een naadloze en plezierige koopervaring waarderen, van het moment van oriëntatie tot aan het leveren van het product. Dit inzicht heeft geleid tot een waardepropositie die een belofte doet van vreugde.

 

Maar het succes van Coolblue ligt niet alleen bij een unieke waardepropositie, het valt en staat met de mate waarin Coolblue in staat is ‘alles voor een glimlach’ waar te maken. Dat gaat verder dan woorden en vereist een consistente inspanning op alle touchpoints van de klantreis.

 

Wij helpen jullie graag klantwaarden boven tafel te toveren met bijvoorbeeld een klantarena of een klantwaardenonderzoek

Stappenplan om een sterke waardepropositie te ontwikkelen

Waardepropositie stappenplan

Van brainstorm tot onweerstaanbaarheid. Volg deze praktische stappen om je eigen waardepropositie te creëren en klanten te verbluffen:

 

  1. Stap 1: Bepaal je doelgroep(en). Op wie richt jouw product en dienstverlening zich? Welke doelgroepen heb je? Hebben deze doelgroepen dezelfde kenmerken of verschillen ze van elkaar? Waarin verschillen ze van elkaar? En op welke manier heeft dat effect op de wijze waarop je ze bedient?
  2. Stap 2: Breng behoeften van je doelgroepen in kaart. Wat motiveert jouw doelgroepen? Wat voor behoeften hebben ze? Waar zitten hun grootste irritaties en kun je pijnpunten benoemen? Welke uitdagingen hebben zij? Welke klanttaken willen ze vervullen? Welke klantwaarden zijn belangrijk voor jouw doelgroepen? Let op: duik in deze stap in de wereld van de doelgroepen, het gaat hier (nog) niet over jouw organisatie, producten en diensten!
  3. Stap 3: Laat je inspireren door concurrenten en voorbeelden uit andere markten. Wie
    zijn je concurrenten? Vergeet ook niet de spelers met totaal andere producten en uit andere markten, maar die wel dezelfde uitdagingen van jouw doelgroepen oplossen. Wat roepen deze spelers? Waarin onderscheiden zij zich? Welke organisaties en concepten inspireert jullie? Wat zou je daarvan kunnen leren en meenemen?
  4. Stap 4: Pinpoint de elementen voor jullie waardepropositie. Op welke klantwaarden
    gaan jullie je richten? Wat los je op voor de klant? Op welke manier? Hoe kun je de klant verbluffen gedurende de verschillende momenten in de klantreis? Waarin onderscheidt zich dit van anderen? Waarom is dat uniek? Waarom kiezen klanten
    voor jullie en niet voor een ander? Wat beloven jullie de verschillende doelgroepen? Welke producten en diensten passen daarbij?
  5. Stap 5: Creëer een ware beleving. Wat moet er minimaal geregeld worden om de
    waardepropositie waar te kunnen maken? Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat de klant de geformuleerde waardepropositie echt gaat beleven? Wat voor ludieke content kun je bedenken om de waardepropositie tot leven te brengen? Welke innovatieve initiatieven kun je ontplooien om klanten te verbluffen?

Hulp nodig bij het ontwikkelen van jullie onweerstaanbare waardepropositie?

Wij gaan voor impact en sprankeling. We zijn én heel kritisch & fanatiek, maar ook vol energie met een gezonde dosis humor. Als innovatiestrategen helpen we jullie graag op weg in jullie ontwikkelproces.
Trucjes is niet aan ons besteed, daar schieten jullie weinig mee op. We hebben een koffer vol met ervaring, toffe werkvormen, verschillende innovatiemethodieken en makkelijke tools. Maar we hanteren één uitgangspunt: het moet jullie helpen om sneller, slimmer, beter en innovatiever resultaat te leveren. Wij helpen jullie een glimlach te toveren bij jullie medewerkers en klanten!

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.