79% van wereldwijde CEO’s zegt dat innovatie een top prioriteit is
Op zoek naar meer inspiratie?
Innovatie verdient prioriteit, maar hoe maak je daar tijd voor? Dat is de hamvraag!
Erwin Jansen
Tijd voor innovatie? Het belang van innoveren staat voor veel organisaties eigenlijk nooit meer ter discussie. Zonder problemen benoemen we de noodzaak van innovatie. Het is noodzakelijk te worden (flexibiliteit) in deze snel veranderende gekke tijd, om onderscheidend te zijn en te blijven (markpositionering), om meerwaarde voor onze klanten te kunnen bieden (klantgerichtheid), om medewerkers te binden (onderdeel van dagelijks werk draagt bij aan werkgeluk en -plezier). En last but not least, om efficiënter en effectiever te werken door een andere manier van denken en doen.
79% van wereldwijde CEO’s zegt dat innovatie een top 3 prioriteit is, maar toch blijkt het in de praktijk lastig om tijd voor innovatie te organiseren en in te bedden in onze werkwijzen. Is de urgentie dan toch te laag? Zijn we te veel bezig met de dag van vandaag? Hebben we het te druk met doen wat we altijd deden? Hebben we te weinig kennis en ervaring om te kunnen innoveren? Hoe serieus nemen we de prioriteit die we innovatie geven?
79% van wereldwijde CEO’s zegt dat innovatie een top 3 prioriteit is, maar toch blijkt het in de praktijk lastig om tijd voor innovatie te organiseren en in te bedden in onze werkwijzen. Is de urgentie dan toch te laag? Zijn we te veel bezig met de dag van vandaag? Hebben we het te druk met doen wat we altijd deden? Hebben we te weinig kennis en ervaring om te kunnen innoveren? Hoe serieus nemen we de prioriteit die we innovatie geven?
Innovatie, de vreemde eend in het prioriteitenlijstje.
Er is een raar mechanisme wat gaat werken als we kijken naar innovatie op de prioriteitenlijst van veel organisaties. Er is namelijk sprake van een oprecht gevoel en de mening dat we als organisaties aandacht moeten besteden aan innovatie. Zaken op een andere, slimmere, betere manier doen, zodat we ook naar de toekomst toe waardevol kunnen blijven voor de klant. We weten ook dat als we doen wat we altijd deden, we krijgen wat we altijd kregen. En dat dat niet voldoende is om bestaansrecht te behouden. Maar klaarblijkelijk is dit voornemen lastiger op te pakken dan al de andere zaken op het prioriteitenlijstje. Want groei, meer omzet, binnenhalen van de beste mensen, een bedrijfsovername of digitalisering, dat heeft wél onze focus. Dat organiseren we met mensen en middelen, we maken plannen en strategieën, faciliteren en monitoren, het staat immers bovenaan de prioriteitenlijst. We nemen er “prioritijd” voor!
Veel te vaak worstelen organisaties nog met hoe innovatie écht te omarmen en ervoor te zorgen dat het niet iets is als “oh ja, dat moeten we ook nog doen” of “noodzakelijk, maar eerst ons gewone werk”.
Veel te vaak worstelen organisaties nog met hoe innovatie écht te omarmen en ervoor te zorgen dat het niet iets is als “oh ja, dat moeten we ook nog doen” of “noodzakelijk, maar eerst ons gewone werk”.