5 concrete tips voor het organiseren van een hackathon

Op zoek naar meer inspiratie?
Home » Blog » Wat is een hackathon en hoe organiseer je deze?

Wat is een hackathon en hoe organiseer je deze?

Hackathons zien we meer en meer verschijnen in het organisatielandschap. Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om innovatie een plek te geven binnen hun organisatie en daar is een hackathon een energieke en impactvolle werkvorm voor.

Maar wat is precies een hackathon? In welke verschijningsvormen kun je ze organiseren? Wanneer zet je deze werkvorm in? En wat komt er allemaal bij kijken? Daar geven we in deze blog antwoord op, inclusief dé vijf tips voor het organiseren ervan.

Wat is een hackathon?

Wel eens gehoord van een hackathon, maar weet je niet precies wat het is? Grote kans dat je wel ooit gehoord hebt van een snelkookpansessie, brainstorm event of een innovatie challenge.

Een hackathon is een event, op locatie of online, waarin groepen van deelnemers strijden om binnen een korte tijd de beste en meest innovatieve oplossingen te bedenken voor strategische vraagstukken. Eigenlijk is het dus een variant op de ouderwetse snelkookpan of brainstorm waarbij het altijd om een prikkelende concrete innovatie uitdaging draait.

Bij BRIL innovatie organiseren wij hackathons in de vorm van een Innovatie Bootcamp. We organiseren de innovatie bootcamp in een open als ook in een in company versies. Bij een open versie brengen we professionals uit verschillende organisaties bij elkaar. Na een eerste boost van innovatievaardigheden in verschillende prikkelende innovatie workshops, strijden we aansluitend binnen een ware innovatie challenge naar de leukste, creatiefste ideeën rondom een innovatie uitdaging. Tijdens de in company versie werken we speciaal aan een innovatievraagstuk van jouw organisatie en ligt de focus op inspireren om tot toffe ideeën concepten te komen.

Hackathon ideeën: Hoe kan je een hackathon inzetten?

Als je ervan overtuigd bent dat innoveren meer oplevert als je vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstuk kunt kijken en de optimale denkkracht van de organisatie (of zelfs ook van buiten je organisatie) wilt inzetten, dan is een hackathon of zogenoemde Innovatie Bootcamp een fantastische werkvorm om in een korte tijd tot relevante en verrassende concepten/ideeën te komen. Er zijn een aantal parameters die bepalen hoe je hackathon eruit gaat zien:

  1. Locatie. Ga je voor een online variant of een fysiek event? Het voordeel van een online variant is dat mensen vanaf verschillende locaties direct kunnen deelnemen aan jouw event, dat maakt het laagdrempeliger en efficiënter. Je kunt er zelfs voor kiezen dat deelnemers individueel op een door hen gewenst tijdstip deelnemen, waarbij je toffe ideeën verzamelt op je online innovatieplatform. Bij de keuze voor een fysiek event ga je voor een ware beleving, verbinding en ontmoeting op een inspirerende locatie. Daar is ook iets voor te zeggen!
  2. Deelnemers. Bepaal welke personen mogen deelnemen aan je hackathon. Hoe ver durf je te gaan? Zijn het alleen werknemers van je organisatie? Alle werknemers of enkele groepen werknemers? Willen we gemixte teams of juist expertiseteams? Durven we klanten of samenwerkingspartner te laten deelnemen? Of hebben we een open inschrijving voor wie dan ook die interesse heeft? Allemaal afwegingen die je kunt inzetten afhankelijk van het doel wat je wilt nastreven.
  3. Opbouw. Draait de hackathon puur om het innovatievraagstuk of heb je als organisatie nog andere doelen? Een hackathon is bijvoorbeeld ook een uitgelezen mogelijkheid om de innovatiecompetenties van je collega’s te boosten door innovatie workshops in het programma op te nemen. Tevens is het ook een overweging waard om inspiratie elementen op te nemen, denk bijvoorbeeld aan sprekers of een innovatie safari, om de teams te prikkelen op een andere manier naar het vraagstuk van de dag te kijken. Tot slot, wanneer je ontmoeten en verbinden ook centraal wilt zetten, is het opnemen van een sociaal netwerkelement zeker een optie.

Waarom is een hackathon een handige tool?

Een hackathon kan dus op verschillende manieren bijdragen aan de doelen die je hebt. Nog even de voordelen op een rijtje:

  • Verrassende inzichten: Omdat de uitdaging vanuit verschillende perspectieven wordt benaderd levert dit vaak ook een verrassende en prikkelende opbrengst op. Het werkt het beste om veel verschillende achtergronden samen te brengen in de teams. Diversiteit, binnen de teams of tussen teams, draagt echt bij aan een mooier resultaat.
  • Samenwerken is bevorderend: Het schept een band om in een competitieve omgeving in teams aan een uitdaging te werken. Collega’s stappen uit de dagelijkse routine en gaan samen creatief aan de slag. Denk dus vooraf goed na op welke manier de teams vorm te geven. Succes gegarandeerd!
  • Een sterk merk: Een hackathon kun je ook via de externe kanalen promoten. Je kunt laten zien dat je als organisatie op innovatieve wijze vraagstukken oplost of juist de interactie opzoeken en mensen mee laten denken via sociale kanalen. Gebruik de hackathon voor pr.
  • Aantrekken van nieuwe aanwas: Een hackathon is een super interessante en mooie manier om nieuwe collega’s of potentiële collega’s kennis te laten maken met jouw organisatie. Zet het slim in en trek de juiste professionals aan.
  • Energieboost: Tot slot, een hackathon geeft energie! Het is een dag waarin je echt alles samen doet en daardoor ontstaat er een unieke dynamiek. Een ware energieboost voor iedereen die aanwezig is.

Hackathon checklist

Verkijk je niet op de organisatie van een hackathon. Het werken aan een innovatievraagstuk vraagt om een perfecte organisatie om alles in goede banen te leiden. Een aantal tips:

  • Bepaal kraakhelder wat de doelstelling van de hackathon is! Zo is het voor deelnemers helder waar ze aan werken en ontstaat er geen onduidelijkheid. Onduidelijkheid is een absolute boosdoener voor een verbluffende hackathon.
  • Voorbereiding. Zorg dat echt alles van a tot z en tot in de puntjes georganiseerd is. Van uitnodiging, tot routebeschrijving, tot catering, formats en planning. Verbluf iedereen die aanwezig is met het de organisatie van jouw hackathon.
  • Expert aanwezig: zorg dat er experts aanwezig zijn om mee te sparren over het onderwerp! Deze experts kunnen bijvoorbeeld een presentatie geven en daarna input leveren voor de teams. Zo komen er nog betere en sterkere ideeën uit de bus.
  • Investering in tijd, geld en organisatie: Een hackathon is niet alleen maar een leuk event, maar moet leiden tot resultaat. Het vraagt om een investering in tijd, geld en organisatie. Je kan natuurlijk wel met een strak budget werken (graag zelfs, daar wordt je innovatiever van ;).
  • Heb scherp hoe het vervolg er uit komt te zien. Zodat je de bedachte concepten en ideeën niet laat liggen. Doen de winnaars bijvoorbeeld mee aan de uitvoering? Of juist niet. Wie pakt dit op?

Innovatie Bootcamp, training en workshop

Geen tijd om een hackathon te organiseren, maar wel jouw collega’s of professionals een boost geven in innovatie vaardigheden? Doe mee aan de Innovatie Bootcamp.


Of neem contact met ons op als je een uitdagende innovatievraagstuk wilt inbrengen op onze open Innovatie Bootcamp. Of laat ons je helpen met het organiseren van een eigen hackathon, van locatie tot programmaorganisatie, innovatie workshops, inspiratie, maar ook draaiboek en hackathon checklist. Wij zorgen voor een onvergetelijke waardevol event!

Download

Laat je gegevens achter en ontvang de whitepaper "Help mijn organisatie wordt innovatief!" direct in je e-mailbox!