De kracht van infographics
Innovaties in technologie en de ontwikkeling van het internet hebben het aanbod van content flink geboost. Waarbij vroeger de tijd genomen werd om de krant te lezen, verkondigen millennials te pas en te onpas dat ze geen geduld hebben voor tijdrovende details of lange redeneringen. Met een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden (dat is 1 seconde minder dan, inderdaad, een goudvis) willen we geen boek meer lezen. We willen snel, zonder al te veel moeite veel informatie opnemen.
Maar.. hoe blijft informatieoverdracht waardevol?
Dat we snel afgeleid zijn, nergens geduld meer voor hebben, daar herkent iedereen zich in. Traditionele media, zoals kranten, tijdschriften, radio en tv, spelen in op de korte aandachtsspanne door steeds kortere en meer interactieve formats aan te bieden. Op Facebook plaatsen we steeds kleinere stukken van minder dan 300 woorden. LinkedIn geeft zelfs de leestijd van een post aan, waardoor je kan overwegen of het de moeite waard is om überhaupt te starten met lezen.
Een populaire oplossing voor onze korte attentiespanne is de infographic. Als je nieuw bent met de term infographic, vraag je je misschien af… ‘’Wat is een infographic?’’ Dat leggen wij je graag uit!
Wat is een infographic?
Een infographic is een illustratie die informatie op een speelse manier weergeeft. Je geeft met behulp van plaatjes en tekst, informatie weer die normaal in een verhaal staat. In plaats van saaie, grote, kale teksten, ziet de lezer alle informatie in één oogopslag! Een infographic is dus een geweldige tool om jouw verhaal visueel kracht bij te zetten!
Voorbeeld van een infografic: onze visie op innovatie
Infographics zijn eigenlijk gewoon retro!
Al in de prehistorie creëerden de oermensen infographics. Dit waren voornamelijk grotschilderingen en kaarten. Kaarten werden zelfs al gemaakt voordat men begon met schrijven. Om relevant te blijven zijn infographics gedurende de geschiedenis geïnnoveerd: van grotschildering, tot de ‘Vitruviusman’ van Leonardo da Vinci, tot infographics die gepost worden op social media.
Waarvoor gebruik je een infographic?
Zoals je al verwacht, lijken hedendaagse infographics natuurlijk niet op die grotschilderingen van de oermens. Tegenwoordig worden infographics gebruikt om een grote hoeveelheid data of complexe processen op een overzichtelijke manier te presenteren. Door het opvallend design en interessante beeldmateriaal van een infographic kunnen we, ondanks onze korte aandachtsspanne, de complexe informatie makkelijk interpreteren.
Een vijftal infographic ideeën die wij onze klanten aangereikt hebben:
- Een meerjarenplan gevangen in een toffe illustratie (een strak verhaal in één oogopslag).
- Het verslag van een klantpanel of klantarena als infographic (weg met die saaie samenvatting).
- De innovatiestrategie communicatief verpakken voor alle medewerkers (helder doel met als resultaat een dikke glimlach).
- Een (tender)klant verrassen met jullie aanpak in een pakkende plaat (zwaai je concurrent maar uit en verbluf je klant met een persoonlijke visualisatie).
- Een klantevent verrijken met een waardevolle visualisatie als gesprekstool (op een creatieve manier invulling geven aan een gezamenlijk verhaal).
Een verbluffende indruk maken op medewerkers, klanten of samenwerkingspartners?
Hoe maak je een goede infographic?
Weet je niet waar je moet beginnen? Tips om zelf de perfecte infographic te maken:
- Tip 1: Bedenk voor wie deze infographic belangrijk is? Wie moet deze informatie tot zich nemen en begrijpen? Welke boodschap wil je overbrengen met de infographic?
- Tip 2: Kies één specifiek onderwerp en blijf daarbij. Hoe concreter de boodschap, hoe sneller het publiek begrijpt waar het over gaat. Soms moet je informatie weglaten om jouw boodschap scherper te krijgen.
- Tip 3: Houd het simpel. Te veel details kunnen voor afleiding zorgen in jouw illustratie. Focus op de hoofdpunten, wat is echt belangrijk om jouw boodschap over te brengen?
- Tip 4: Maak gebruik van een visuele hiërarchie om de blik van de kijker door de infographic te leiden. Creëer een duidelijke weg door jouw illustratie: maak bijvoorbeeld gebruik van verschillende groottes, een kleurschema en dezelfde lettertypes en vormen. Als je meer wilt weten over visuele hiërarchie Google dan op ‘Gestaltprincipes’.
- Tip 5: Is jouw infographic klaar? Check dan eerst in je omgeving of de boodschap helder en duidelijk overkomt. Daarna: tijd om te delen!
Infographics laten maken?
Lukt het je zelf niet om de infographic te maken? Dan kan je natuurlijk altijd om hulp bij ons vragen. Wij zorgen dan voor een goede briefing, zetten de tekenaar aan het werk en na enkele concepten heb je een gave, inhoudelijk sterke infographic in handen.
(Gratis) software om zelf infographics te maken
Wil je zelf infographics maken? Gebruik dan (gratis) software, zoals Canva en Adobe Illustrator om zelf jouw eigen infographics te maken.
Gratis templates en sjablonen met Canva
Canva is een gratis, online tool waar veel infographic templates te vinden zijn ter inspiratie.
Zelf infographics ontwerpen met Adobe Illustrator
Wil je zelf templates ontwerpen en gedetailleerder aan de slag? Maak dan gebruik van Adobe Illustrator.
Visueel communiceren is een must bij innoveren!
Durf jij je los te maken van de traditionele manier van content maken, communiceren en informatie op een andere manier over te dragen met behulp van een infographic? Innoveer jouw manier van contentcreatie, zorg ervoor dat jij op een betere en effectievere manier communiceert en tover een dikke glimlach op het gezicht van je organisatie, klant en markt!
Nieuwsgierig naar andere manieren van visueel communiceren? Check bijvoorbeeld eens onze eigen geproduceerde promovideo.
Wij zien als BRIL innovatie de toegevoegde waarde van infographics! Jij ook?