De kracht van infographics
Aandachtsspanne van een goudvis? Wat zijn infographics en hoe zet je ze in om snel een boodschap over te brengen?
Erwin Jansen
Innovaties in technologie en de ontwikkeling van het internet hebben het aanbod van content flink geboost. Waarbij vroeger de tijd genomen werd om de krant te lezen, verkondigen millennials te pas en te onpas dat ze geen geduld hebben voor tijdrovende details of lange redeneringen. Met een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden (dat is 1 seconde minder dan, inderdaad, een goudvis) willen we geen boek meer lezen. We willen snel, zonder al te veel moeite veel informatie opnemen.
Maar.. hoe blijft informatieoverdracht waardevol?
Dat we snel afgeleid zijn, nergens geduld meer voor hebben, daar herkent iedereen zich in. Traditionele media, zoals kranten, tijdschriften, radio en tv, spelen in op de korte aandachtsspanne door steeds kortere en meer interactieve formats aan te bieden. Op Facebook plaatsen we steeds kleinere stukken van minder dan 300 woorden. LinkedIn geeft zelfs de leestijd van een post aan, waardoor je kan overwegen of het de moeite waard is om überhaupt te starten met lezen.
Een populaire oplossing voor onze korte attentiespanne is de infographic. Als je nieuw bent met de term infographic, vraag je je misschien af… ‘’Wat is een infographic?’’ Dat leggen wij je graag uit!