Een innovatie expeditie met uitersten: bureaucratie en ondernemerschap in Brazilië

Een innovatie expeditie met uitersten: bureaucratie en ondernemerschap in Brazilië

Brazilië heeft als BRIC-land de afgelopen jaren in de spotlight van economische groei gestaan. Honderden Nederlandse ondernemers besloten de vruchten te plukken en hun business in Brazilië voort te zetten. Wie wil ondernemen in Brazilië, loopt dikwijls tegen een paradox aan: de enorme bureaucratie en, het-niet- op tijd komen voor afspraken en de manier van onderhandelen aan de ene kant en aan de andere kant het enorme ondernemerschap van het Braziliaanse volk (alleen al in Sao Paulo komen er elk jaar meer dan 6 miljoen bedrijfjes bij). Ondernemen in Brazilië is een droom voor degenen die de gang van zaken begrijpen, maar een nachtmerrie voor de minder goed voorbereide.

 

Wat Brazilië zo inspirerend maakt is de tegenstelling van de enorme bulten papierwerk en het grote innovatief vermogen van de ondernemers. Vandaar dat de innovatie expeditie van BRIL innovatie dit jaar naar Brazilië gaat. Wij westerlingen kunnen namelijk veel inspiratie halen uit innovatieve concepten in Brazilië. Brazilianen zijn een trots volk. Trots op hun stranden, vruchtbare grond en elkander. De langzame, ritmische, swingende beweging die ze maken terwijl ze lopen, ginga, spreekt boekdelen. Dit maakt Brazilianen in vergelijking met Amerikanen en West-Europeanen een stuk saamhoriger. Waar Brazilianen collectivistischer zijn, zijn Westerlingen individualistischer. Onderzoek naar de invloed van deze verschillen op de manier van onderhandelen toont aan dat Brazilianen dan ook liever onderhandelen wanneer zorg voor de uitkomst van de tegenpartij benadrukt wordt. Westerlingen daarentegen prefereren onderhandelingen waarin de zorg voor het eigenbelang benadrukt wordt.

 

Contact met Brazilianen is dikwijls minder oppervlakkig, in plaats van mailen wordt er liever gebeld of afgesproken. Wie op het punt staat zaken te gaan doen met Brazilië, heeft wellicht wat aan de volgende, korte tips.

  1. Intens contact. Het Braziliaans collectivisme leidt tot een ander soort contact. Over het algemeen zoeken Brazilianen meer toenadering en maken ze meer lichaams-en oogcontact. Tijdens onderhandelingen is het noodzaak om hier goed mee om te gaan en niet ongemakkelijk over te komen, zelfs als het anders is dan je gewend bent. Het is, afhankelijk van de setting, dan ook een goed idee om niet tegenover, maar naast je relatie plaats te nemen aan tafel.
  1. Plan je meetings ruim in. Nederlanders en Brazilianen kunnen dikwijls goed uit de voeten. De Braziliaanse manier van ontspannen sluit aan bij het Nederlandse vakantiegevoel en bij niet zakelijk contact, is het dan ook zaak om het niet zakelijk te houden. Net als in Zwitserland duurt het vaak 5 tot 15 minuten smalltalk voordat zaken besproken dienen te worden, maar dit kan gerust uitlopen tot een half uur. Ook eindigt elke meeting zo. Haast wordt niet gewaardeerd, plan elke meeting dus ook ruim in. Iets dat over het algemeen voor Nederlanders geen problemen lijkt op te leveren, het is niet voor niets dat 5,4% van de Braziliaanse export naar Nederland gaat.
  1. Investeer in het contact. Zakendoen in Brazilië lijkt op de Vlaamse gang van zaken. Probeer niet te snel in de onderhandeling te rollen, maar leer de persoon tegenover je eerst kennen. Of ze wel of niet met je in zee gaan, hangt af van het beeld dat ze hebben van jou als persoon, niet van je goederen of diensten.

 

Succesvol ondernemerschap in Brazilië begint bij het accepteren van wat je niet gewend bent.

 

Ook nieuwsgierig naar onze innovatie expeditie dit najaar? Ga naar de pagina met expedities of neem contact op met magda@brilinnovatie.nl.